Let op: om deze website goed te kunnen gebruiken is het noodzakelijk om Cookies aan te zetten. Meer informatie...

Onze Vader

Titel : Onze Vader
Auteur(s) : Muis, Jan
EAN : 9789023928669
Uitgever : Boekencentrum
Prijs : € 33,50
Beschikbaar
Alphen : Voorraad in de winkel onbekend
Den Haag : Voorraad in de winkel onbekend
Leiden : Voorraad in de winkel onbekend
Zoetermeer : Voorraad in de winkel onbekend
Onze Vader
(1 beoordeling)
Delen:
Beschrijving

Onze postmoderne, seculiere en multiculturele context vraagt om een nieuwe reflectie over God.

Deze godsleer beantwoordt de vraag wie de God is tot wie christenen het Onze Vader bidden. Deze God is niet alleen liefdevol; Hij/zij is evenzeer heilig en rechtvaardig. Hij is geen uitvergroot mens, maar in zijn omgang met mensen de volstrekt Verhevene.

Voor veel mensen is 'God' een leeg woord geworden waar ieder zijn eigen invulling aan kan geven. Christenen zijn mensen die het Onze Vader bidden. In dit boek wordt onderzocht welke inhoud het woord 'God' krijgt wanneer het Onze Vader gebeden wordt.

Welke inhoud hebben de woorden Vader, Naam, Koning en Schepper? Welke betekenis hebben de liefde, de heiligheid, de rechtvaardigheid, de macht en de eeuwigheid die het Onze Vader expliciet of impliciet aan God toekent? Voor het begrijpen van deze 'eigenschappen' van God wordt een nieuw denkkader ontwikkeld waarin Gods daden en zijn relaties met mensen centraal staan.

Het boek besluit met de vraag of onze Vader werkelijk bestaat.

Jan Muis (1952) is hoogleraar dogmatiek aan de Protestantse Theologische Universiteit te Amsterdam.

Productspecificaties
EAN : 9789023928669
Auteur(s) : Muis, Jan
Taal : Nederlands
Onderwerp : Theologie
Thema : Christendom
Theologie
Met betrekking tot christenen en christelijke groepen
Uitgever : Boekencentrum
Verschenen : Juni 2016
Druk : 1
Uitvoering : Paperback
Conditie : Nieuw
Afmetingen : 240 x 160 x 29 mm
Gewicht : 780 gram
Velden met een * zijn verplicht
God anno nu
Recensie door: Emmie

Het is een boek waar je als lezer wat uithoudingsvermogen voor moet hebben, het is een echt studieboek met uitgebreide theologische en filosofische bespiegelingen. Het boek beschrijft hoe we ons in de huidige tijd een voorstelling kunnen maken van de God van de Bijbel.

De auteur neemt het 'Onze Vader' als uitgangspunt, omdat dit het meest gebeden en door Jezus zelf ingestelde gebed is. Dit is wel een begrijpelijke keuze, al komt het soms wat gekunsteld over. Lang niet alle namen en kenmerken van God, die de auteur wil behandelen, worden in het gebed benoemd. Voor de beschrijving van God in dit boek is de Bijbel de voornaamste bron, maar dat wil niet zeggen dat het zich daartoe beperkt. De auteur benadrukt dat het juist van belang is de teksten en theorieën in hun historische context te lezen, opnieuw te interpreteren en nieuwe woorden en beelden toe te voegen. Op deze manier wordt verhelderd wie God voor ons is.

Voor ons westerlingen is het idee van een niet te bewijzen geloof of alom tegenwoordige God maar moeilijk te bevatten. Dit is ook waar de auteur in zijn slothoofdstuk op in gaat. De hele verhandeling is leerzaam en opbouwend voor wie het kan meemaken, maar voor eenieder die alleen vasthoud aan wat het oog ziet, blijft het lastig om te kunnen beginnen geloven.

De waarde van het boek ligt volgens mij dan ook de manier waarop het probeert vanuit de bijbel en de theologie tot een beeld van de levende God te komen. Hierdoor wordt je zelf ook weer aan het denken gezet over wie God voor jou persoonlijk is, meer dan je in je dagelijks geloofsleven gewend bent te doen.

Zie ook: https://www.miworries.nl/god-anno-nu/