Let op: om deze website goed te kunnen gebruiken is het noodzakelijk om Cookies aan te zetten. Meer informatie...

Inspirerende vakantieboeken

Ichthusboekhandel heeft christelijke boeken die inspireren en aan het denken zetten!

Vakanties zijn bedoeld voor ontspanning, ver weg of thuis. Het lezen van een inspirerend christelijk boek is daarbij een uitstekende manier. Een goed christelijk vakantieboek zet bovendien een goede basis voor verdieping en vernieuwing in het nieuwe seizoen.

Veel mensen kiezen liever voor een boek wat vergezichten opent, structureert, wat prikkelt en gedachten verzet, dan weer uren staren naar een scherm. Een goed boek lezen, dat is pas vakantie.... Ichthusboekhandel heeft altijd leuke toplijstjes van boeken als het gaat om theologie, geloofsopbouw, romans, thrillers en inspiratie. Vraag ons om goede tips! Voor aanbevolen boeken kijk eens rond op onze pagina met reviews van christelijke boeken en romans

Ons advies voor een mooie vakantie is om tenminste één inspirerend boek mee te nemen en één ontspannend boek: kijk hier voor de Top 10 christelijke thrillers en hier voor de Top 10 christelijke romans.

PS: van veel boeken tref je ook een link aan naar een e-boek-variant, voor als de koffer (te) vol zit.

27 artikelen
pagina 1 van 3
Op weg naar de hemel

"Op weg naar de hemel" is het nieuwste boek in 2020 van Henk Binnendijk. In dit boek laat Henk Binnendijk zien hoe de Tabernakel als wegwijzer uit het Oude Testament kan dienen in ons leven. De geloofsgroei van de christen aan de hand van de typologie van de Tabernakel staat daarbij centraal.

Henk Binnendijk wijst de weg naar de hemel aan de hand van een bijzonder beeld uit het Oude Testament: de Tabernakel. De tabernakel toont ons wie God is en hoe groot Gods plan met het leven van een mensen. Aan de hand van de tabernakel laat Henk Binnendijk zien wat het offer van Jezus betekent. En dat God garant wil staan, dat Hij zijn doel met de mens bereikt. De tabernakel is het mooiste beeldmateriaal dat God ons heeft gegeven. Tot in de kleinste details heeft Hij dit concept persoonlijk aan Mozes gedicteerd. Henk Binnendijk laat zien hoe het onderwijs van de Tabernakel in deze tijd nog steeds van grote waarde is.

Henk Binnendijk is een geliefde en veelgelezen schrijver. Hij werkte jarenlang als programmamaker en werd bekend door zijn tv-programma's met Bijbelstudies en gesprekken over het geloof. Hij sprak op EO jongerendagen en is nog steeds actief als spreker op conferenties, mannendagen, in kerkelijke gemeenten e.d. Onder zijn bekendste boeken behoren o.a. Het meesterwerk van God, (2018) Hoe ziet de hemel er uit? (2019)

TIP: Combineer uw bestelling met de Bijbelwijzer de Tabernakel u heeft dan een prachtige afbeelding van de Tabernakel en extra visuele informatie over de priesterdienst. Als pakket heeft u dan bovendien gratis verzending.

Het boek Op weg naar de hemel is naast persoonlijk gebruik, tevens zeer geschikt voor gebruik in Bijbelstudiekringen.

Op weg naar de hemel Binnendijk, Henk
€ 16,99
voorraad onbekend
Stil, mijn ziel

Stil mijn ziel is een boek van Jos Douma en wil een gids zijn op de weg van contemplatie en stilte in een onrustige tijd. Je leert er door oefenen met stilte.

In een tijd waarin we allemaal zijn stilgezet, worden we ertoe uitgenodigd om echt iets van de stilte te proeven. Maar als je de stilte ingaat, merk je dat er nog steeds heel veel onrust en lawaai, drukte en gedoe is, vooral van binnen. Misschien denk je: aandacht voor stilte is niks voor mij. Maar niets is minder waar. Stilte is er voor iedereen. Je mag de stilte alleen leren kennen en er mee oefenen om er mee om te gaan.

Stil, mijn ziel Douma, Jos
€ 14,90
voorraad onbekend
Sparen met de kraan open

Cees Ravensbergen laat in het verrassende boek: Sparen met de kraan open, zien wat er aan de hand is met ons pensioenstelsel. Zijn perspectief is daarbij de oude wijsheid die verborgen ligt in de joods-christelijke wijze van denken over bezit en geld.

Wist je dat velen (meer dan) twee dagen in de week werken voor hun pensioen? Wat doe je met vertrouwen en verantwoordelijkheid bij geld? Hoe ga je om met rendement en risico bij ondernemerschap? Dit zijn zomaar wat vragen die aan bod komen in dit boek over pensioen, werken, sparen, investeren en schulden. Het verlangen van de auteur is dat mensen inzicht krijgen in het onderwijs dat de Bijbel geeft over geld. Dit is van groot belang voor werknemers en ondernemers (zoals zzp-ers en mkb-ers). Daarin neemt hij je mee naar wijsheid die als uitgangspunt kan dienen voor een nieuwe kijk op financiën. Er ligt een krachtige oproep om vol liefde aan de slag te gaan met ons bezit wat ten diepste van God is.

'In Sparen met de kraan open geeft Cees Ravensbergen nieuwe, frisse ideeën over investeren van geld vanuit Bijbelse perspectief. Ik geniet nu van mijn pensioen, maar ik wilde dat ik veel eerder met de gedachten vanuit dit boek kennis had genomen!'
-Peter J. Briscoe

Met een voorwoord van ondernemer Gerard Klijn.

Inhoudsopgave en voorwoord Sparen met de kraan open

Sparen met de kraan open Ravensbergen, Cees
€ 18,50
voorraad onbekend
Zorg voor de aarde

Zorg voor de aarde is een opmerkelijk boek door pinkstervoorganger Peter Halldorf uit Zweden waarin hij onderzoek doet naar de ecologische uitdagingen waar wij voor staan en wat de Bijbel daar over zegt. Peter Halldorf sprak in Nederland op de Pinksterconferentie van Opwekking.

Klimaatonderzoekers zijn profeten die vanuit hun eigen expertise spreken. Welke conclusies trekken christenen in een uiterst urgente situatie zoals die nu dreigt? Dit boek gaat niet primair over de klimaatproblemen. Het helpt ons vooral aan een diepgaande visie op Gods bedoelingen met onze wereld. De grote christelijke traditie biedt hiervoor verrassend nieuwe bronnen.

Een rode draad door het boek is de spanning tussen de bijbelse uitspraken: 'hemel en aarde zullen vergaan' en 'we verwachten naar zijn belofte een nieuwe hemel en een nieuwe aarde waar gerechtigheid woont'.

Halldorf zoekt antwoord op de vraag welke weerstand in de menselijke natuur ons tegenhoudt de aarde te beschermen. Met een goed gefundeerde ecologische en theologische visie wijst dit boek ons de weg naar een geestelijk kompas en naar weg van hoop.

De Zweedse geestelijke en auteur Peter Halldorf stamt uit een geslacht van Pinkstervoorgangers, maar zijn invloed strekt zich uit naar de volle breedte van de kerk. Hij heeft een grote belangstelling voor de vroege kerk en de spiritualiteit van de woestijnvaders. Hij is koninklijk onderscheiden voor zijn werk voor de oecumene

Zorg voor de aarde Halldorf, Peter
€ 15,99
voorraad onbekend
Moraal

Opperrabbijn Jonathan Sacks stelt in het boek Moraal dat wij de moraal nodig hebben en weer kunnen vinden. In onze westerse cultuur zijn we Moraal als oriëntatiepunt kwijtgeraakt. Hij biedt de moraal als medicijn voor een samenleving op drift en laat zien dat angst daarvoor niet nodig is.

Allerlei structuren vallen uit elkaar en een steeds feller publiekelijk debat stagneert maatschappelijke vooruitgang. Als we werkelijk geven om de toekomst van de westerse beschaving, moeten we bouwen aan een gemeenschappelijke morele basis.

Dit boek biedt een inspirerende visie op de wereld, waarin we allemaal onze plaats kunnen vinden en zonder angst hoeven te leven

Moraal Sacks, Jonathan
€ 27,50
voorraad onbekend
Leef dicht bij God

Leef dicht bij God is een nieuwe titel van de steeds meer bekende auteur Samuel Wells en gaat over de Desiderata en hoewel compact, biedt het veel om over na te denken.

Samuel Wells zegt in zijn woord vooraf: Dit is geen dik boek. Toch is het een boek dat je waarschijnlijk niet zomaar even uitleest. Het is bedoeld om erover na te denken, om het per hoofdstuk te proeven en te verwerken. Ik hoop dat de lezers, die niet gewend zijn om zulke ongegeneerde adviezen te krijgen, vrijwel meteen doorhebben dat ik voortdurend tegen me zelf spreek. Het is een uitnodiging tot een manier van zijn, een manier om waarlijk levend te worden.

Aan de hand van regels uit een beroemd gedicht ("Desiderata" van Max Ehrmann, 1927) schrijft Samuel Wells op heel directe wijze aansporingen om de lezer in beweging te brengen. Het gaat dan om begrippen zoals:

* Wees nederig
* Wees dankbaar
* Doe je niet groter voor dan je bent
* wees zachtmoedig
* Wees trouw
* Wees een zegen
* enzovoort

Leef dicht bij God is een inspirerend boekje vol diepe wijsheden en bemoedigingen.

Samuel Wells8718322000111 (1965) is voorganger in de kerk van St. Martin i the Fiels in het centrum van Londen en gasthoogleraar christelijke ethiek aan King's College.

Leef dicht bij God Wells, Samuel
€ 12,50
voorraad onbekend
Toekomst die groter is dan het verleden

Samuel Wells geeft met het boek De toekomst die groter is dan het verleden een blauwdruk voor een nieuwe kerk die open is naar de toekomst.

Volgens Samuel Wells draait het christendom niet zozeer om de grote thema's zonde en vergeving, maar vooral om bevrijd te worden van isolatie en eenzaamheid. Het christelijk geloof kan ons helpen om elkaar en God te hervinden.

Samuel Wells stelt dat de kerk zich minder op zichzelf en meer op de wereld moet richten. Zij moet samenwerken met het bedrijfsleven en de overheid en met voorstellen komen om de economie op een andere en meer sociale manier in te richten. Alleen dan blijft er een toekomst voor de kerk.

Samuel Wells is een gerenommeerd theoloog, priester in de Church of England en auteur van tientallen boeken over theologie en ethiek. Hij is hoogleraar Christelijk ethiek aan Duke University Chapel in Durham, North Carolina.

Toekomst die groter is dan het verleden Wells, Samuel
€ 19,99
voorraad onbekend
Bijbelse theologie

De Bijbelse Theologie van Wayne Grudem bevat Essentieel onderwijs over het Christelijk geloof. In Amerika is deze theologie al heel lang een standaardwerk over de christelijke theologie en wordt veelvuldig gebruikt in het theologisch onderwijs.

Bijbelse theologie - Essentieel onderwijs over het Christelijk geloof is een toegankelijke systematische theologie die antwoorden biedt en overzicht geeft op belangrijke thema's en gaat in op vragen die iedere gelovige zou moeten stellen:

INKIJKEXEMPLAAR BIJBELSE THEOLOGIE WAYNE GRUDEM -->

Globale structuur:

1. Leer over het Woord van God
2. Leer over God
3. Leer over de mens
4. Leerstellingen over Christus en de Heilige Geest
5. Onderwijs over verlossing
6. Leer over de kerk
7. Leer over de toekomst

Bijbelse Theologie behandelt de belangrijkste thema's van het geloof en geeft je grondig inzicht in de Bijbelse leer over Gods Woord, redding, Jezus Christus, de gemeente, de toekomst en het werk van de Heilige Geest.

De Christelijke kerk heeft een lange traditie van systematische theologie, dat wil zeggen het bestuderen van theologie en doctrine georganiseerd rond bekende categorieën zoals het Woord van God, verlossing en Jezus Christus.

Dit inleidende leerboek theologie heeft verschillende onderscheidende kenmerken:

* Een sterke nadruk op de Schriftuurlijke basis voor het onderwijs en de leerstukken
* Het is duidelijk geschreven, waarbij technische termen tot een minimum beperkt zijn
* Een eigentijdse aanpak, waarbij onderwerpen van bijzonder belang voor de kerk van vandaag worden behandeld
* Frequente toepassing op het dagelijks leven
* Hulpbronnen voor aanbidding bij elk hoofdstuk
* Bibliografieën bij elk hoofdstuk die onderwerpen verwijzen naar een breed scala aan andere systematische theologieën

Het boek Bijbelse theologie van Wayne Grudem is een samenvatting van het hoofdwerk: Systematic theology.

Bijbelse Theologie is een toonaangevende klassieker in een groot deel van de Engelstalige wereld. Dit reformed-evangelical boek is een bestseller en al vele malen herdrukt. Nu is er ook een Nederlandse editie beschikbaar. Bijbelse theologie is een toegankelijk leerboek over systematische theologie.

Het is een verkorte versie van het beroemde boek Systematische theologie van Wayne Grudem. Bijbelse theologie behandelt dezelfde belangrijke thema's van het geloof en geeft je grondig inzicht in de Bijbelse leer over thema's als Gods Woord, God, de mens, Christus, redding, de gemeente en de toekomst.

Allerlei belangrijke geloofsvragen worden op duidelijke wijze aan de hand van verschillende Bijbelteksten uitgelegd. Het gaat dan bijvoorbeeld om vragen zoals:

* Hoe weten we dat de Bijbel Gods Woord is?
* Wat is zonde en waar komt ze vandaan?
* Hoe verhouden zich de uitverkiezing en iemands persoonlijke keuze?
* Kan iemand wedergeboren zijn, maar dat het niet zichtbaar wordt in zijn/haar leven?
* Hoe is Jezus werkelijk volledig God en volledig mens?
* Wat zijn de gaven van de Geest?
* Wat is Bijbels gemeentezijn?
* Hoe verloopt het heiligingsproces?
* Wat zegt de Bijbel over het Duizendjarig Vrederijk?

Wanneer je deze vragen stelt, ben je bezig met 'systematische theologie'. Je probeert de antwoorden te ontdekken op vragen die iedere christen zou moeten stellen.

Dit boek wordt gekenmerkt door helderheid, toegankelijkheid, sterke nadruk op de Bijbel, een grondig en volledig overzicht, en de behandeling van tijdloze onderwerpen als de geestelijke strijd en de gaven van de Geest. Je hoeft geen jaren Bijbel school te volgen om Bijbelse theologie goed te kunnen begrijpen. Het boek is gemakkelijk te begrijpen en vol degelijke Bijbelse antwoorden op jouw belangrijkste vragen.

Deze uitgave is tot stand gekomen door een samenwerking tussen de Bijbelschool Global Mission Nederland en het Centrum Pastorale Counseling.

Wayne Grudem is onderzoekshoogleraar Theologie en Bijbelstudie aan het Phoenix Seminary en auteur van het boek Systematic Theology. Hij was – samen met John Piper – medeoprichter van de Council on Biblical Manhood & Womanhood en was ook de hoofdredacteur van de English Standard Version (ESV) Study Bible. Opmerkelijk is dat hij orthodoxe evangelische theologie weet te combineren met een charismatische benadering van het werk van de Heilige Geest.

Bijbelse theologie Grudem, Wayne
€ 39,95
voorraad onbekend
Lente in de kerk

Met het boek 'Lente in de kerk' schrijft René van Loon een bemoedigend relaas over hoopgevende ontwikkelingen én nieuw elan in de kerk. We spreken over de kerk vaak met woorden als krimp, vergrijzing en kerksluiting. Dit boek laat zien dat er ook een andere kant is, waarin wel ruimte is voor groei, vernieuwing en relevantie.

Op tal van plekken groeit en bruist de kerk. René van Loon ging naar oude kerken die weer opbloeiden, nieuwe pioniersplekken en migrantenkerken, en vroeg naar het geheim van hun vitaliteit.

Daarnaast beschrijft hij buitenlandse kerkmodellen en experimenten zoals de visie van Tim Keller en de Fresh Expression of Church in Engeland. Daarmee is Lente in de Kerk vooral ook een inspirerend boek voor kerken en christenen om mee in beweging te komen. Een weg uit gelatenheid en passiviteit.

René van Loon (1966) is predikant binnen de Protestantse Kerk. Hij is sinds 2013 verbonden aan de Hervormde wijkgemeente De Samaritaan te Rotterdam-Centrum. Eerder was hij tien jaar als stafmedewerker verbonden aan de christelijke studentenbeweging IFES-Nederland.

Eerlijk is eerlijk, Van Loon vertelt de verhalen van een Nederlands christendom die niet zo op ons netvlies staan. De kille cijfers van kerkelijke statistieken laten immers alleen nog maar krimp zien. Bezoek een kerkelijke synode en je proeft de dood. Maar wie voorziet nu wat de miljoen (!) christelijke immigranten hier gaan betekenen? En wie had gedacht dat jonge mensen, lichtjaren verwijderd van geloofsfrustratie, het christendom weer als serieuze optie lijken te overwegen?
Recensie Trouw

Interview Janneke Koelewijn (NRC) met Rene van Loon over Lente in de Kerk in Corona-tijd

Lente in de kerk Loon, René van
€ 17,99
voorraad onbekend
Twee componentenkerk

Maak kennis met de Tweecomponentenkerk, een boek door Arjan Zantingh over gemeenteopbouw. Een kerk van én, én. Een kerk die vol is van waarheid én vol van genade. Die vol is van woord én vol van Geest. Die de blik naar binnen én naar buiten heeft. Die put uit de rijke traditie van alle generaties voor ons én tegelijkertijd openstaat voor vernieuwing. Die zich uitstrekt naar heelheid én gebrokenheid niet uit de weg gaat.

In de praktijk van kerk-zijn zien we echter vaak een nadruk op een van die componenten en elke eenzijdigheid heeft zijn prijs. Het boek is geboren uit de ervaringen die in de eigen gemeente zijn opgedaan. Steeds opnieuw blijkt dat de verrijking van datgene wat al sterk in een gemeente is met meer van de andere component leidt tot een krachtige, aantrekkelijke en vitale kerk.

Twee componentenkerk Zantingh, Arjan
€ 18,99
voorraad onbekend