Let op: om deze website goed te kunnen gebruiken is het noodzakelijk om Cookies aan te zetten. Meer informatie...

Maand van de Bijbel

D.V. Op vrijdag 24 januari start de Maand van de Bijbel. Een maand lang vragen veel organisaties aandacht voor het stimuleren van Bijbellezen. Byblos, waarbinnen Ichthusboekhandel actief betrokken is, is daarbij één van de partners. Dat betekent dat we als winkels een belangrijke plek hebben in de hele organisatie. De andere partners zijn:

* Royal Jongbloed
* Uitgeverij Adveniat (Leo Feijen)
* NBG
* IBB
* Nederlands Dagblad
* Friesch Dagblad

In 2020 wordt de Maand van de Bijbel voor het eerst gehouden. Van 24 januari t/m 14 februari staat de Bijbel op allerlei manieren centraal: in uitzendingen van KRO-NCRV, een essay van Jacobine Geel en een glansrijke opening in de Abdij van Egmond.

15 artikelen
pagina 1 van 2
Vele Kamers, mijn weg door de bijbel

Vele Kamers, mijn weg door de Bijbel is een actieboek rond de maand van de Bijbel en is geschreven door Jacobine Geel.

De Bijbel is volgens Jacobine Geel een boek dat in de loop van de vele eeuwen bij elkaar is geleefd en geloofd. Ook in haar eigen leven waren er veel momenten waarop het boek een belangrijke plek innam. Hoe, wat en waar? Daarop probeert ze in dit essay antwoorden te formuleren. 'Ik hoop dat mensen zelf in de Bijbel gaan ronddwalen. Er valt genoeg te beleven, ook als je niet aan de dogmatiek wilt toekomen.' Jacobine Geel is theologe en onder andere bekend als presentator van levensbeschouwelijke programma's van KRO-NCRV. Dit essay schreef zij voor de Maand van de Bijbel, een initiatief van verschillende christelijke organisaties om de Bijbel als belangrijk boek op de agenda te zetten.

Vele Kamers, mijn weg door de bijbel Geel, Jacobine
€ 4,95
voorraad onbekend
De sleutels tot de Bijbel

David Pawson is een gewaardeerde, internationaal bekende bijbelleraar en spreker.

In 'Sleutels tot de Bijbel' maakt hij ons deelgenoot van zijn diepgaand inzicht in de Bijbel, zoals hij dat door de jaren heen heeft verworven. Op gedegen wijze reikt hij de leze sleutels aan om de betekenis van de bijbelse gebeurtenissen te kunnen begrijpen. Zijn begrijpelijke manier van vertellen maakt dat dit boek een neorme waarde heeft voor het leven van iedere christen van nu.

'Sleutels tot de Bijbel' geeft een helder overzicht van de grandioze opbouw van de relatie van God met Zijn volk door de eeuwen heen. Pawson heeft bij zijn bespreking van de Bijbel niet voor een vers-voor-vers-methode gekozen en hij raadt steeds aan om een bijbelboek eerst eens in z'n geheel door te lezen. Hij wil met dit boek een reëel begrip overbrengen van het hele verloop van de bijbelse geschiedenis. Daartoe voegt hij an de bijbelse feiten ook culturele en historische elementen toe om de bijbelse geschriften beter in hun context te kunnen plaatsen. Bij elk bijbelboek legt hij verbanden naar het grote geheel; hij zet joodse en 'heidense' denkrichtingen naast elkaar en analyseert wat de betekenis daarvan is voor het leven in onze tijd.

Vanaf de schepping tot aan de wederkomst - via de opkomst van Israël als zelfstandig volk van God, de geboorte van Jezus, Zijn dood en opstanding en de brieven aan de eerste christengemeenten - 'Sleutels tot de Bijbel' is van het begin tot het einde een boeiend en onmisbaar handboek voor ieder die ernaar verlangt Gods Woord beter te begrijpen.

De sleutels tot de Bijbel Pawson, Des
€ 22,50
voorraad onbekend
Hoofdstuk voor hoofdstuk door de bijbel

De Bijbel is het boek van God en is bedoeld om van begin tot eind te lezen, te begrijpen, te overdenken en toe te passen in je leven. Warren Wiersbe neemt je in dit boek mee dwars door de Bijbel.

Hij vraagt je het Woord te lezen. Hij legt in eenvoudige, trefzekere bewoordingen uit wat er staat.

Dit studieboek om systematisch de hele bijbel door te lezen maakt het lezen in de Bijbel een stuk toegankelijker:

* het helpt je bij het systematisch doorlezen van de hele Bijbel;
* het legt uit wat God in ieder hoofdstuk van de bijbel tegen je zegt;
* het maakt moeilijke Bijbelteksten begrijpelijker;
* het geeft je meer inzicht in de opbouw van het geheel van de Bijbel.

Dr. Warren W. Wiersbe is een internationaal bekend Bijbelleraar en auteur van meer dan 160 boeken waaronder de dagboeken 365 Dagen groeien in het Woord en 365 Dagen leven in de Psalmen. Hij heeft als predikant veel gemeenten mogen dienen, onder andere de bekende Moody Church in Chicago.

Hoofdstuk voor hoofdstuk door de bijbel Wiersbe, Warren W.
€ 20,-
voorraad onbekend
Bijbel in een jaar

De Bijbel in de Nieuwe Bijbelvertaling (NBV) , nu als leesplan in de volgorde van het Alpha's Bijbel in een jaar programma. Lees elke dag een stuk uit het Oude Testament, één uit het Nieuwe Testament en een Psalm of een deel uit Spreuken. Pak de uitdaging op de bijbel in één jaar in zijn geheel te lezen!

De bijbelteksten zijn gesorteerd op dag, je hoeft dus niet eerst de stukken zelf op te zoeken: ze staan achter elkaar bij de dag waar je op dat moment bent.

De Bijbel in één jaar stelt je in de gelegenheid om de bijbel in 1 jaar uit te lezen. Het is daarmee een prachtig hulpmiddel om de gehele context van de bijbel een keer door te nemen en ook alle onbekende gedeelten te ontdekken!

De bijbel in één jaar lezen, is een prima voornemen wat door de praktische vorm haalbaar wordt!

Bijbel in een jaar
€ 27,50
voorraad onbekend
De infographic Bijbel

De infographic Bijbel van Karen Sawrey toont de Bijbel zoals je die nog nooit eerder hebt gezien. Geschiedenis, ontwikkelingen, gebeurtenissen in prachtige infographics. Een Infograpic is een illustratie met achtergronden en inzichten. Al eeuwenlang worden beelden gebruikt om de verhalen en lessen uit de Bijbel te verduidelijken. Prachtig geschilderde illustraties en beeldende kunst hebben er toe bijgedragen dat de Schrift breed toegankelijk werd. In de 21e eeuw zijn infographics een goede manier om de woorden van God over te brengen.

In meer dan honderd bijzondere illustraties wordt er inzicht gegeven in het Oude en Nieuwe Testament en komen eeuwenoude verhalen en woorden tot leven. De schepping, de maten van de ark van Noach, de rijkdom van koning Salomo, de gelijkenissen van Jezus, de reizen van Paulus: alle bekende personen en verhalen uit de Bijbel komen aan bod.

INKIJKEXEMPLAAR INFOGRAPHICS BIJBEL

De Infographic bijbel is een toegankelijke vorm die een eeuwenoud Boek ontsluit voor een nieuwe generatie met prachtige overzichten. Het het biedt kinderen (en volwassenen) de grotere context van de Bijbel. Op een unieke wijze wordt de eenheid en de samenhang van de bijbel getoond in een compacte grafische weergave die uitnodigend is voor verdere studie en onderzoek.

De Infographic Bijbel is een hele leuke manier voor ouderen en jongeren (kleinkinderen) om samen de bijbel op nieuwe manieren te ontdekken.

Dit Infographic boek wil géén geïllustreerde Bijbel zijn. De tekst van de Bijbel is daarom dan ook niet afgedrukt. Het boek bestaat vooral uit infographics: uit kaarten, tabellen, beslisbomen, diagrammen, wordclouds etc. Zelfs het dankwoord is een dank-infographic.

De infographics volgen wel weer globaal de indeling van de Bijbel. De Illustraties over de schepping vind je dus aan het begin van het boek, over Jezus pas als je al een eindje over de helft bent, en het eindigt met tabellen over de actuele stand van zaken rond de verspreiding en vertaling van de Bijbel.

Karen Sawrey is grafisch ontwerper en illustrator in Engeland. Ze heeft een bijbelgetrouwe achtergrond. Ze illustreerde jarenlang als freelancer voor tijdschriften en uitgevers, tot ze door de grote uitgeverij HarperCollins werd benaderd om dit boek te maken. Samen met een team van theologen en data-analisten heeft ze vijf jaar aan dit project gewerkt.

De infographic Bijbel Sawrey, Karen
€ 34,99
voorraad onbekend
Overschrijfbijbel Psalmen

De Overschrijfbijbel Psalmen is een meditatieve en creatieve manier om de Bijbel opnieuw te lezen. Deze opnieuw ontdekte vorm van verwerking van de Bijbel brengt de eeuwenoude teksten nog dichterbij de lezer. De ervaring leert: door regelmatig een tekstgedeelte over te schrijven, krijgen de woorden op eens meer kracht en betekenis. Bekende zinnen en verhalen komen op een verdiepte manier tot leven.

De eerste drie uitgaven van deze serie bevatten de Bijbelboeken:

* Psalmen,
* Spreuken en Prediker
* de Evangeliën.

De inzet is dat men door deze werkwijze:

* Meditatief leert omgaan met de Bijbel;
* Rust vindt in het overschrijven van de Bijbeltekst;
* Betere geheugensporen ontwikkelt van de tekst die men leest.
* De tekst nauwkeuriger te verstaan en te begrijpen.

De Overschrijfbijbel verschijnt met de tekst van de Willibrordvertaling.

Overschrijfbijbel Psalmen WV
€ 19,90
voorraad onbekend
Lezen en laten lezen

'Lezen en laten lezen' van Arnold Huijgen is een verhelderend theologisch boek over hoe men gelovig kan omgaan met de Bijbel. Belangrijk uitgangspunt daarbij is dat je de Bijbel niet alleen leest, maar je ook laat lezen door God.

GENOMINEERD VOOR DE PRIJS VAN HET BESTE NEDERLANDSE THEOLOGIE BOEK 2019

De Bijbel is voor veel mensen een ingewikkeld boek, en over de interpretatie ervan wordt veel gediscussieerd en nagedacht. Hoe kun je de Schrift dan zo lezen dat het ook je hart raakt? En hoe voorkom je een al te rationele Bijbellezing? Huijgen gaat te rade bij onder andere Luther. Zijn vuistregels voor het lezen van de Bijbel zijn nog altijd actueel en aansprekend.

Daarnaast geeft hij voorbeelden van omgang met de Bijbel door Oepke Noordmans, Dietrich Bonhoeffer en door hemzelf.

Dr. Arnold Huijgen is hoogleraar systematische theologie aan de Theologische Universiteit Apeldoorn.

'Een vroom boek, een knap boek en een belangrijk boek
Ds. H. Korving

Je zou dit boek een 'kleine hermeneutiek' kunnen noemen, schrijft Huijgen in het voorwoord. Het gaat per slot van rekening over de vraag hóe je de Bijbel leest. Maar de hermeneutiek als wetenschappelijke bezinning op het begrijpen van teksten, is voor Huijgen vooral problematisch. Er worden in het vakgebied van de theologische hermeneutiek zóveel vragen opgeworpen, dat je er niet meer aan toe komt om in alle eenvoud te luisteren naar een Bijbelverhaal en dat te horen doorklinken in je eigen leven en in de situatie waarin je verkeert.
Uit een recensie van het Friesch Dagblad

DOWNLOAD Tekstregister bij het boek: Lezen en laten lezen door Dr. A. Huijgen.

Lezen en laten lezen Huijgen, Arnold
€ 19,99
voorraad onbekend
Kloosterbijbel (WV)

De Kloosterbijbel is een complete huisbijbel in de Willibrordvertaling, aangevuld met 11 kleurenkaternen met interessante informatie over het kloosterleven in de breedste zin van het woord.

Deskundigen schrijven onder meer over Augustinus, Benedictus, Franciscus en Clara, Vincentius en de daarbij behorende vrouwelijke orde, de Jezuïeten, de Psalmen, Lectio Divina (een vorm van biddend bijbellezen), Ora et labora en de rol van leken, jongeren en gasten wanneer zij een klooster bezoeken.

De tekst wordt gecombineerd met mooie (klooster)fotografie en nodigt uit tot reflectie en verstilling.

INKIJKEXEMPLAAR KLOOSTERBIJBEL

De Kloosterbijbel ontstond in samenwerking met de Glossy Klooster!

Als je graag in het klooster te gast bent en in dat ritme wilt leven, werken en bidden, lees dan deze Kloosterbijbel. Voor iedereen die anders wil leven!"
- Leo Fijen, hoofdredacteur KRO-NCRV

Kloosterbijbel (WV)
€ 49,-
voorraad onbekend
Bijbel Dichtbij - voor gezin - hardcover

De Bijbel Dichtbij, is een in uitvoering met harde band, die de Bijbel in Gewone Taal (BGT) uitlegt. Deze editie is speciaal bedoeld voor gebruik in je stille tijd

De Bijbel Dichtbij is er met uitleg en toepassingen voor het dagelijks leven. Inleidingen met belangrijkste thema's, kaderteksten, toepassingsteksten, landkaarten, themapagina's en dwarsverwijzingen naar andere bijbelteksten.

INKIJKEXEMPLAAR BIJBEL DICHTBIJ

Na het verschijnen van de Bijbel in Gewone Taal bleek er veel behoefte aan een toegankelijke studiebijbel die je ondersteunt met bijbellezen. Die goede inleidingen geeft op bijbelboeken, kadertekstjes met uitleg, dwarsverwijzingen naar andere bijbelgedeelten, landkaarten en themapagina's met bespreking.

De 'Bijbel Dichtbij' vult dit helemaal in en helpt je met uitleg en toepassingen van de bijbel. Daarmee komt de bijbel dichtbij voor je in je stille tijd, maar ook op de bijbelstudiegroep, de huiskring of in de gemeente. Tijdens een gespreksgroep heb je veel achtergrond informatie bij je en kan je jezelf en anderen helpen met verduidelijking van de teksten en thema's.

Kenmerken Bijbel Dichtbij:

* Paperback met flappen
* Spotvernis op omslag
* Binnenwerk zwart met steunkleur
* Katern met extra achtergronden in full color
* 2388 pagina's
* Formaat 16,8 X 20,5 cm

De 'Bijbel Dichtbij' is ontwikkeld door het Nederlands Bijbelgenootschap (NBG) in samenwerking met de Evangelische Omroep (EO).

De Bijbel Dichtbij online bestellen doet u bij Ichthusboekhandel, de plek voor Studiebijbels.

Bijbel Dichtbij - voor gezin - hardcover BGT
€ 49,95
voorraad onbekend
Jongerenbijbel in Gewone Taal

De Jongerenbijbel in gewone Taal (BGT) is dé bijbel voor én ontwikkelt samen met tieners. Via panels hebben jongeren zelf meegedacht over de inhoud, het design en de vragen in de aanvullende teksten. Het resultaat? Een nieuwe echt praktische doebijbel. Een jongerenbijbel die tieners helpt om de tekst te lezen en ook te begrijpen, én misschien nog wel belangrijker: direct toe te passen in het dagelijks leven.

Opvallend nieuw zijn de vele creatieve opdrachten die naast de Bijbelteksten staan. Door te tekenen, na te denken, iets te doen of te bidden word je op verschillende manieren uitgedaagd om de tekst dichter bij je eigen leven te brengen. Je kunt er aantekeningen in maken, je kunt bijbel journaling doen en je kunt hem ook gewoon lezen als je dat wil.

De Jongerenbijbel is een uitgave van het Nederlands Bijbelgenootschap, in samenwerking met Youth for Christ en de Evangelische Omroep. De Bijbel verschijnt in het najaar 2019 en wordt eind oktober verwacht. Reserveren bij Ichthusboekhandel is nu reeds mogelijk!

VOORBEELDPAGINA JONGERENBIJBEL IN GEWONE TAAL

Voor wie is de Jongerenbijbel in Gewone Taal vooral bedoeld?

Voor jongeren van ca. 11 tot 16 jaar die graag de Bijbel willen leren lezen. Daarmee is het ook een prima afscheidscadeau voor zondagsscholen en voor hen die groep 8 verlaten.

De Jongerenbijbel in Gewone Taal is een bijbel voor én door jongeren. Waar blijkt dat uit?

Tijdens twee interactieve panelrondes hebben jongeren van verschillende leeftijden meegedacht over de inhoud en het omslag. Hun input is meegenomen in het schrijf- en ontwerpproces.

Wat is het verschil met de NBV Jongerenbijbel?

De nieuwe Jongerenbijbel in Gewone Taal sluit aan bij de tijd waarin jongeren nú leven. Bovendien focust de nieuwe Jongerenbijbel nog meer op praktische toepassing in het dagelijks leven en richt deze zich op tieners tot zo'n 16 jaar, terwijl de NBV Jongerenbijbel zich vooral richt op jongeren vanaf 16 jaar.

30 Highlights uit de jongerenbijbel BGT is de proefversie!
De Jongerenbijbel in Gewone Taal bevat de volledige tekst van de Bijbel in Gewone Taal, aangevuld met allerlei creatieve opdrachten die helpen om de teksten toepasbaar te maken in het dagelijks leven. Het 30 Highlights boekje van de Jongerenbijbel in Gewone Taal is een uniek voorproefje. Het Highlights boekje is uiteraard geen volledige bijbel, maar bevat dertig bijbelteksten met allerlei verschillende voorbeelden van de extra's uit de Jongerenbijbel. Door de opzet is dit boekje ook te gebruiken als een tienerdagboek voor dertig dagen bijvoorbeeld in een vakantieperiode.

Heeft u een vraag over de Jongerenbijbel BGT? Stuur hem ons via: de mail of bel één van onze winkels

Jongerenbijbel in Gewone Taal BGT
€ 49,95
voorraad onbekend