Let op: om deze website goed te kunnen gebruiken is het noodzakelijk om Cookies aan te zetten. Meer informatie...

Mag dat: Doelgroep Mannen?

Dinsdag 25 september 2018

Bijbelstudie voor mannenRecent stond er in het Nederlands Dagblad een artikel over zgn. doelgroep bijbels.. Theologen en boekhandelaren kwamen aan het woord en gaven hun mening over bijbels die voor een specifieke groep gemaakt worden. Veel mensen ervaren doelgroep bijbels als iets ongepast. Dat al eeuwen de buitenkant van bijbels aangepast werd aan doelgroepen ontgaat men dan nog al eens. Internet biedt de boekhandelaar gelegenheid om daar onderzoek naar te doen. Dat gebeurt anoniem. Met behulp van Google Analytics kunnen wij inzicht krijgen in zoekvragen naar bepaalde woorden en begrippen.

Deze dagen zoemden we in zo'n onderzoek eens in op de Mannenbijbel en de Vrouwenbijbel. Uit dat onderzoek blijkt dat naar de mannenbijbel door 25% van de bezoekers gevraagd wordt en 75% in die zoekopdracht zoekt een vrouwenbijbel. Is daarmee automatisch gezegd dat vrouwen wel interesse hebben in de studie van de bijbel en mannen niet? Eerlijk gezegd niet als we naar een groter plaatje kijken. We zien dat in de doelgroep bijbels er sprake is van studiebijbels en bijbels die ondersteunen bij het Bijbellezen. Zo is er de Studiebijbel HSV, Studiebijbel NBV, de Studiebijbel in Perspectief, Het Nieuwe Leven en de Bijbel met Uitleg (BMU). Als we dit verder bekijken qua belangstelling en verkoop dan kunnen we gerust stellen dat mannen als het gaat om de echte studiebijbel de meerderheid van de kopers vormen. Hoewel dit niet exact te kwantificeren is, gaan wij er van uit dat de typische studiebijbel voor zeker 70% gekocht wordt door mannen.

De Mannenbijbel en de Vrouwenbijbel, evenals trouwens de Bijbel Dichtbij en ook de Jongerenbijbels, hebben een andere doelgroep, namelijk het zgn. ondersteunend Bijbellezen. Dat betekent dat deze bijbels in hoofdzaak gebruikt worden voor persoonlijk Bijbellezen in de stille tijd. Of de lezer helpen om enerzijds moeilijkere passages beter in beeld te krijgen, anderzijds door onderwerpen en vraagstelling, te activeren om gedeelten uit de bijbel te overwegen en daarover te mediteren. Dat in een dergelijke bijbel soms een perspectief van het man-zijn of vrouw-zijn gekozen wordt is begrijpelijk, omdat de praktijk nu eenmaal is dat er verschil in benadering en verwerking kan zijn.

Maar we zouden geen goede boekhandelaar zijn, als we hiermee tevreden zouden zijn en niet wat verder zouden kijken. We zien namelijk in die doelgroep van mannen en vrouwen wel een extreem verschil groeien. In de afgelopen paar jaar hebben we heel veel bijbelstudiemateriaal langs zien komen voor vrouwen. Katalysator daarvoor zijn de Beth Moore studies geweest, waardoor vrouwen in grote en kleine groepen samen de bijbel meer zijn gaan bestuderen. Kijken we in de zoekvragen die we kunnen vinden in onze websiteanalyse dan is duidelijk dat naar vrouwen bijbelstudie duizenden keren per jaar naar gevraagd wordt.

Dat maakte ons erg nieuwsgierig naar hoe dat met mannen gesteld is. Hoewel wij (gelukkig heel vaak) als één van de eerste websites bij Google genoemd worden als je zoekt op “bijbelstudie man” of “bijbelstudieboek man”, blijkt het zo te zijn dat dit een nauwelijks gebruikte zoekterm is op internet. Uitvoerig onderzoek en collegiaal overleg met andere boekhandels uit de Byblos-groep bracht ons tot de verbijsterende conclusie dat bijbelstudie voor mannen weggegleden was uit het aandachtsveld van uitgevers, boekhandelaren en waarschijnlijk vooral van mannen zelf.

We horen toch van grote mannenevents of een speciale mannendag? Dat klopt en daar weet ik weinig van. Van sommige mannenevents denk ik wel: Dat moet je eigenlijk voor je achttiende levensjaar gedaan hebben en andere mannendagen kan ik gewoon niet goed inschatten. Wel hoor ik altijd dat het heel gezellig en verbindend is geweest. Samen zingen, beetje stoeien, beetje uitdagen en samen kampvuurtje stoken…..

Blijf je als boekhandelaar zitten met de vraag: hoe komt het dat mannen (althans niet zichtbaar) geen bijbelstudie in groepsverband doen en het beeld van wat ze doen in hun persoonlijke stille tijd ook niet erg duidelijk is. Als we kijken naar het materiaal dan zou er het nodige geschreven moeten gaan worden. Het meer vrouwelijke karakter van veel Bijbelstudies spreekt niet elke man aan. Mannen lijken meer behoefte te hebben aan korte bijbelstudies met vragen, die hen helpen op het snijvalk van geloof, gezin, kerk, werk en samenleving. Bijbelstudies moeten niet alleen praktisch zijn, maar ook relevant. Wij denken dat veel mannen in navolging van vrouwen graag met andere mannen willen praten over thema's in hun persoonlijke (geloofs)-ontwikkeling, maar ook in hun rol als man binnen hun relatie en gezin, de kerk en in hun werk. Wanneer groepen mannen zich melden zullen we met heel veel plezier hen helpen om goede keuzes te maken voor Bijbelstudies voor mannen. Uitgevers dagen we uit om deze doelgroep niet te negeren en daar nieuw materiaal voor te ontwikkelen! Mannen zijn voor ons een belangrijke doelgroep!

Auteur: Jo van Dorp
Datum: 25 september 2018