Let op: om deze website goed te kunnen gebruiken is het noodzakelijk om Cookies aan te zetten. Meer informatie...

Nieuwe boeken uitgeverij den Hertog najaar 2022

Bij de bekende uitgeverij den Hertog uit Houten verschijnen naar verwachting dit najaar weer tientallen nieuwe boeken, die direct na verschijnen leverbaar zijn via Ichthusboekhandel.nl.

Den Hertog is als uitgeverij gericht op de gereformeerde gezindte en de boeken hebben dan ook een overwegend reformatorische karakter.

U kunt de boeken van uitgeverij den Hertog online reserveren bij Ichthusboekhandel.nl of bestellen via één van de Ichthusboekwinkels.

46 artikelen
pagina 1 van 5
Apocriefe boeken

De Apocriefe boeken in een volledige herdruk, in aangepaste spelling, volgens de oorspronkelijke uitgave van Jacob en Pieter Keur, zoals vroeger opgenomen in de Statenbijbel.

De Apocriefe Boeken horen niet tot de canon van de Heilige Schrift. Toch kan het lezen ervan wel degelijk een verrijking zijn. Sommige boeken kenmerken zich door oprechte godsvrucht en diepe ernst, terwijl andere een bron van historische informatie zijn.

Tussen de jongste boeken van het Oude Testament en de oudste van het Nieuwe Testament liggen enkele eeuwen. In die periode heeft de geestelijke ontwikkeling van het Joodse volk niet stilgestaan.

De Apocriefe Boeken vormen een belangrijke bron om de geschiedenis, en vooral de gedachten, te leren kennen van het Jodendom in de tijd tussen het Oude en Nieuwe Testament. Als zodanig bieden zij ook inzicht in het geestelijk milieu waarin de Heere Jezus en Zijn discipelen geleefd hebben.

Deze uitgave is een volledige herdruk, in aangepaste spelling, volgens de oorspronkelijke uitgave van Jacob en Pieter Keur.

Apocriefe boeken
€ 26,90
voorraad onbekend
Met pelgrim op reis, momenten uit  de

Met pelgrim op reis, momenten uit de Christenreis is geschreven door Ds. G. Clements, predikant in Gouda en is de neerslag van een aantal lezingen over dit zeer geliefde boek.

Wie kent niet het wereldberoemde boek van John Bunyan, de Christenreis? Op een heel boeiende manier vertelt Bunyan daarin over de ervaringen van een christen tijdens zijn reis van de stad Verderf naar het hemels Vaderland. Het verhaal van Bunyan geeft onderwijs over de weg die de Heere met Zijn kinderen houdt.

In zijn gemeente te Gouda heeft ds. Clements vooral voor jongeren een aantal catechisatieavonden gehouden over momenten uit de Christenreis van John Bunyan. De gehouden lezingen zijn in dit boek uitgewerkt.

Geschikt voor: jongeren, jongvolwassenen, kringwerk

Met pelgrim op reis, momenten uit de Clements, Ds. G.
€ 15,90
voorraad onbekend
Christus gekruist of het merg van het ev

Christus gekruist, of Het merg van het Evangelie bevat van James Durham in totaal 72 preken over Jesaja 53.

In deze preken worden vanuit de behandeling van Jesaja 53 veel belangrijke onderwerpen van de christelijke leer besproken. Zo gaat het over het ware geloof, het lijden en sterven van Christus, de vraag voor wie Christus gestorven is, de gebruikmaking van Christus' lijden en sterven, de rechtvaardigmaking en Christus' voorbede. Durham weerlegt meerdere dwalingen en geeft de lezer veel praktische toepassingen.

De auteur heeft deze preken gehouden in de jaren 1656 en 1657. De preken zijn eerder vertaald door J. Ross, en voor het eerst uitgegeven in 1752 onder de titel 'Christus Gekruyst, of het Mergh des Evangeliums'. De uitgave die nu verschijnt, bevat een nieuwe, geactualiseerde vertaling van deze bekende preken over Jesaja 53.

Uitgave in samenwerking met Stichting Gereformeerd Erfgoed.

Verwacht november 2022

Christus gekruist of het merg van het ev Durham, James
€ 49,90
voorraad onbekend
Zijn barmhartigheden hebben geen einde

Het boek Zijn barmhartigheden hebben geen einde bevat van Ds. J.J. van Eckeveld zes preken vanuit de Klaagliederen van Jeremia.

Jeremia schrijft zijn Klaagliederen bij de verwoeste stad Jeruzalem. De 'wenende profeet' is diep getroffen door Gods oordeel over het volk en de stad, maar ziet toch door alles heen op Gods goedertierenheid.

In de zes preken uit Jeremia 2 en 3 die in deze uitgave zijn gebundeld, wordt de lijn getrokken naar Christus. Hij weende over de stad Jeruzalem en had ondanks zoveel zonde en ontrouw haar behoud op het oog. Het is om Zijn verdienste dat Jeremia mag belijden dat Gods barmhartigheden geen einde hebben, zelfs niet in tijden van tegenspoed en verdriet.

De preken in deze bundel zijn gehouden in het najaar van 2017. Ze zijn geschikt voor (een serie) leesdiensten of voor persoonlijke overdenking.

Verwacht oktober 2022

Zijn barmhartigheden hebben geen einde Eckeveld, ds. J.J. van
€ 16,50
voorraad onbekend
Tot vrijheid geroepen

Tot vrijheid geroepen is een Bijbelstudieboek van Ds. W. Harinck met Bijbelstudies over de Galatenbrief

Als een rode draad loopt het door de Galatenbrief heen. Niet in de werken van de wet, maar door het geloof in het Evangelie wordt echte vrijheid verkregen. Het is de vrijheid in Christus. Dan staat een christen niet meer onder de dienstbaarheid van de wet. Christus maakt de Zijnen vrij door Zijn zoen- en kruisverdiensten. Het is een vrijheid in gebondenheid aan Hem en Zijn Woord. Tot die vrijheid worden we geroepen.

Het onderwijs uit de Galatenbrief is gegeven om ermee te wandelen, om eruit te leven. Dat we de regel van de Schrift meedragen in ons hart. En het ook uitdragen in ons leven.

Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een aantal gespreksvragen.

Verwacht oktober 2022

Tot vrijheid geroepen Harinck, ds. W.
€ 12,50
voorraad onbekend
Gods goedheid

Gods goedheid is een boek van Ds. C. Harinck en bespreekt de voornaamste eigenschap van God, namelijk Zijn goedheid, zoals Stephen Charnock leerde.

Je kunt nog zoveel kennis hebben, maar wanneer je God niet kent, weet je ten diepste niets. Hoe wij God zien en ervaren, bepaalt hoe we onszelf en de wereld om ons heen bezien en ervaren. Het bepaalt wat we geloven en wat we met ons leven doen. Hoge gedachten van God leiden tot een hoog niveau van leven. Lage gedachten van God leiden tot een laag niveau van leven.

God toont Zich aan ons in Zijn eigenschappen. De Engelse puritein Stephen Charnock (1628-1680) heeft daarover een omvangrijke verhandeling geschreven. Hij beschouwt Gods goedheid als de voornaamste eigenschap van God en de aanvoerder van al Gods volmaaktheden.

Ds. Harinck laat zien hoe Charnock over Gods goedheid denkt. Het doel van Charnock is daarbij zijn doel geworden: om God aan de lezer voor te stellen in de heerlijkheid van Zijn natuur. Opdat wij zouden instemmen met de Westminster Catechismus dat het ons hoogste levensdoel moet zijn om God te kennen en eeuwig te genieten.

Gods goedheid Harinck, ds. C.
€ 14,90
voorraad onbekend
Ik heb uw tranen gezien

Het boek "Ik heb uw tranen gezien" van Ds. J. Joppe bevat meditaties over troost in verlies en rouw.

Vrijwel iedereen krijgt in zijn of haar leven te maken met verlies en rouw. Wat een verliezen kunnen er soms geleden worden. Een verlies van werk of van een goede gezondheid. Het verlies van geliefden, van onze man of vrouw, vader of moeder, of van kinderen die we naar het graf moesten dragen. Dan verkeren we in rouw. Geleden verliezen moeten we verwerken en rouwen kost tijd. Wat is het goed als we ons gesteund weten door anderen om ons heen en we gedragen worden door hun gebeden. Bovenal wil de Heere Zelf door middel van Zijn Woord troost geven. Hij ziet onze tranen en aanschouwt de moeiten en het verdriet.

De 25 meditaties in dit boek gaan over Bijbelgedeelten uit het Oude en Nieuwe Testament waarin sprake is van verlies en rouw, maar ook hoe de Heere kracht geeft om verder te gaan. Vanuit de Bijbel wil dit boek houvast bieden als we zien op lege plaatsen in ons leven.

Deze uitgave verschijnt naar aanleiding van het onderzoek 'Pastoraat na verlies' in samenwerking met de verenigingen In de knop gebroken, Naamloos Verdriet, Samen Alleen en de stichting Winst uit verlies, waar lotgenoten met verlies elkaar ontmoeten.

Verwacht oktober 2022

Ik heb uw tranen gezien Joppe, ds. J.
€ 14,90
voorraad onbekend
Toevlucht van geslacht tot geslacht

Het boek "Een Toevlucht van geslacht tot geslacht" van Ds. M. Karens bevat 25 Meditaties over Psalm 90.

Psalm 90, de 'oudejaarspsalm', gaat over het leven van elk mens in eeuwigheidslicht. Mozes, de man Gods, wijst op de vergankelijkheid van dit aardse leven. In zijn gebed horen we over Gods toorn, over zonde en dood, over menselijke broosheid, maar ook over Gods grootheid en genade. Het ene geslacht gaat en het andere geslacht komt. Maar ook mag hij getuigen van de eeuwige trouw en liefde van de onveranderlijke God van het verbond. Het is een geloofsbelijdenis: 'HEERE, Gij zijt ons geweest een Toevlucht van geslacht tot geslacht.'

Bij alles wat vandaag grote zorgen geeft, bij alles wat verandert en voorbijgaat, blijft deze God een Toevlucht. Generaties lang is de eeuwige en almachtige Schepper een veilige Woning voor ballingen en zwervers op aarde. Alleen door het oprechte geloof in Jezus Christus, gewerkt door Geest en Woord, is God een Toevlucht voor de Zijnen. Hij is de Rots om in te wonen, om gedurig daarin te gaan. Een veilige Schuilplaats.

In 'Een Toevlucht van geslacht tot geslacht' legt de auteur de boodschap van Psalm 90 in 25 meditaties aan het hart van de lezer.

Verwacht oktober 2022

Toevlucht van geslacht tot geslacht Karens, ds. M.
€ 15,90
voorraad onbekend
Onderwijs in de enige troost

Het boek "Onderwijs in de enige troost" van Ds. B. Labee is een verklaring van de Heidelbergse Catechismus bedoeld voor de gemeenteleden en om te lezen in de gemeente.

Tijdens onze Dordtse Synode stelde – op 27 november 1618 – voorzitter Bogerman twee vragen. Ten eerste: of de Synode niet van oordeel is dat elke zondagmiddag uit de Catechismus behoort gepreekt te worden. Vervolgens: hoe dit tot stand kan komen. De synode besloot dat de tweede dienst op elke rustdag leerdienst zou zijn vanuit de Heidelbergse Catechismus. Verder moest er gestreefd worden in één jaar de hele Catechismus te behandelen en de preken kort en eenvoudig te laten zijn. De predikanten moesten getrouw zijn: de catechismuspreek moest van rustdag tot rustdag worden gehouden, al zouden zij alleen voor hun eigen gezinnen preken...

Vanwege de vele vacante gemeenten en genoemde opdracht ziet opnieuw een prekenserie met 'onderwijs in de enige troost' het licht. Vanuit een tekst uit Gods Woord wordt de prediking van de Catechismus aan het hart gelegd. Met het hartelijke verlangen dat met name ook de jonge generatie het Schriftuurlijke spreken in de Heidelberger opmerkt. Allermeest dat Gods Geest het onderwijs brengt in het hart, opdat de enige troost in leven en sterven mag worden gekend.

Verwacht november 2022

Onderwijs in de enige troost Labee, ds. B.
€ 69,50
voorraad onbekend
Laat ieder 's Heeren goedheid loven

Laat ieder 's Heeren goedheid loven is geschreven door Maarten Luther en bevat een verklaring van Psalm 118.

In het jaar 1530 verbleef Luther op de Coburg. Het was een moeilijke periode in zijn leven, maar hij putte moed uit troostrijke verzen in de Psalmen. Die had hij met krijt op de wand van zijn kamer geschreven. In het bijzonder vond Luther troost in de woorden uit Psalm 118: 'Ik zal niet sterven maar leven, en ik zal de werken des HEEREN vertellen.' Hij schreef er zelfs de noten bij.

Over deze Psalm schreef Luther een vers-voor-vers-verklaring. Een belijdenis en tegelijk een lofzang. In dit geschrift stijgt hij uit boven de gebeurtenissen van zijn dagen. Er is uiteindelijk maar één realiteit in dit leven, de realiteit van het geloof. De rechtvaardige zal door het geloof leven. En dat geloof wordt beproefd...

Deze uitgave is vertaald en ingeleid door ds. P. den Ouden.

Verwacht oktober 2022

Laat ieder 's Heeren goedheid loven Luther, Maarten
€ 15,90
voorraad onbekend