Let op: om deze website goed te kunnen gebruiken is het noodzakelijk om Cookies aan te zetten. Meer informatie...

Nieuwe titels Najaar 2018 Den Hertog

49 artikelen
pagina 2 van 5
Dorst naar God

Dorst naar God van Ds. B. van der Heiden gaat over de Psalmen. Het boek der Psalmen is een Bijbel in het klein, heeft Luther eens gezegd. De Psalmen spreken ons van Gods grote daden in de natuur en de genade, maar ook van de hoogten en diepten in het geloofsleven van Gods kinderen.

Veel Psalmen zijn gemaakt door David, de man naar Gods hart en liefelijke in Psalmen. Ze getuigen van een doorleefd belijden van schuld en zonde, van een vermaak in de dienst des Heeren en van een heimwee en verlangen naar God. We horen in dit Bijbelboek klaagliederen in tijden van zonde en nood, maar ook klinken er lofzangen als de Heere redt en uitkomsten geeft, zelfs tegen de dood. In de Psalmen zien we Gods kinderen in het hart. Dat is de rode draad in deze bundel korte, eenvoudige meditaties vanuit een aantal Psalmen. Hierin is onderwijs te vinden voor het hart.

Ds. B. van der Heiden (1945) is emeritus predikant in de Gereformeerde Gemeenten. Hij diende de gemeenten Woerden, Hardinxveld-Giessendam, Kampen en Alblasserdam.

Dorst naar God Heiden, Ds. B. van der
€ 14,90
voorraad onbekend
Duisternis tot licht gemaakt
Duisternis tot licht gemaakt Huijser, Ds. A.T.
€ 15,90
voorraad onbekend
Graven in een goudmijn
Graven in een goudmijn Kater, Ds. G.
€ 10,50
voorraad onbekend
de eenvoudige Heidelberger

Een nieuwe, aanzienlijk aangevulde editie van een bekende uitgave. 'De Heidelberger, de eenvoudige Heidelberger, houdt daaraan vast!' Deze woorden sprak dr. Kohlbrugge op zijn sterfbed.

Helaas heeft hij geen complete verklaring van de Heidelbergse Catechismus nagelaten. Wel werden verschillende catechismuspreken van hem uitgegeven. De meeste daarvan zijn opgenomen in De eenvoudige Heidelberger. Deze bundel verscheen voor het eerst in 1941 en beleefde verschillende herdrukken. Nu verschijnt een nieuwe editie, uitgebreid met achttien andere catechismuspreken. Deze uitgave is samengesteld, ingeleid en van aantekeningen voorzien door prof. dr. A. de Reuver en H. Boele. Daarmee bevat De eenvoudige Heidelberger nu de meest volledige verklaring van ons Troostboek door de prediker uit Elberfeld.

Uitgave in samenwerking met de Vereniging tot Uitgave van Gereformeerde Geschriften.

de eenvoudige Heidelberger Kohlbrugge, Dr. H.F.
€ 44,90
voorraad onbekend
Door het geloof alleen

Maarten Luther voelde een diepe verbondenheid met de apostel Paulus, vooral met diens brief aan de Galaten. Daarin vond hij de heldere boodschap van de rechtvaardiging door het geloof alleen, zoals hij die zelf ook beleefde en tot uitgangspunt van zijn theologie maakte.

Een mens vindt alleen bevrijding en rust door het geloof in Christus, en niet door het naleven van allerlei wetten of het doen van goede werken. Dat is ook de kern van dit boek, een uitleg van Galaten 3:23-29. Daarin maakt Luther duidelijk hoe hij de verhouding ziet tussen Wet en Evangelie, geloof en werken. Een christen wil leven naar Gods wet, niet uit vrome plicht of zucht naar verdienste, maar uit liefde tot God en de naaste, omdat hij weet wat het betekent te leven uit genade, op grond van de verdiensten van Christus.

Door het geloof alleen Luther, Maarten
€ 12,50
voorraad onbekend
Op de leerschool van het gebed

Jezus Zelf geeft de opdracht om te bidden: 'Bidt en u zal gegeven worden.' En Paulus schrijft in een van zijn brieven: 'Bidt zonder ophouden.' Het gebed wordt in het leven van de oprechte bidder een levenskwestie, een ademtocht van de ziel. Kwijnt het gebed, dan kwijnt het geloofsleven. Het gebed is de thermometer van het geestelijke leven.

Deze meditaties van Ds. Mijnders over het gebed bevatten veel geestelijk onderwijs, en zijn zeer geschikt om wekelijks te lezen en te overdenken.

Ds. J. Mijnders (1921) werd in 1970 predikant van de Gereformeerde Gemeenten. In 1991 werd hem emeritaat verleend. Daarna bleef hij nog werkzaam in het voorgaan in de dienst des Woords in de vacante gemeenten. Ook verscheen een groot aantal boeken van zijn hand.

Op de leerschool van het gebed Mijnders, Ds. J.
€ 15,90
voorraad onbekend
Naar het land dat ik u wijzen zal

Naar het land dat Ik u wijzen zal bevat twaalf overdenkingen over Abraham door Ds. A. Moerkerken.

Wat een voorrecht is het om geroepen te worden. In deze overdenkingen volgen we het leven van Abraham, die zo krachtig geroepen werd, dat hij zijn land, zijn maagschap en het huis van zijn vader verliet. Hij was die roeping gehoorzaam, niet wetende waar hij komen zou.

Wij worden allemaal geroepen om uit te gaan. Niet uit ons land of uit ons huis, maar we moeten wel de zonde verlaten en door genade weten dat er een God is Die ons riep, krachtig en onwederstandelijk. Dan zullen we de voetstappen mogen drukken van Abraham, die door het geloof mocht zien op de beloofde Christus.

Naar het land dat ik u wijzen zal Moerkerken, Ds. A>
€ 15,90
voorraad onbekend
Zeven wonderen van genade

Spurgeon schreef met zeven wonderen van Genade over mensen die diep gevallen zijn en door God werden opgericht.

Wat Gods reddende genade in het leven van diepgevallen zondaren vermag, dat is het centrale thema van dit boek. Spurgeon illustreert dit aan de hand van zeven aansprekende voorbeelden uit de Bijbel:

* koning Manasse,
* de boetvaardige zondares,
* de moordenaar aan het kruis,
* Saulus van Tarsus,
* de stokbewaarder te Filippi en
* Onesimus.

Ten slotte schrijft hij over 'het grootste wonder'. Dat zijn degenen die 'alleen overgebleven zijn' om Christus, het Lam van God, te volgen, waar Het ook heengaat.

Zeven wonderen van genade Spurgeon, C.H.
€ 15,90
voorraad onbekend
Dichter bij Dordt

In Dichter bij Dordt gaat ds. Uitslag dieper in op de actualiteit van de Dordtse leerregels voor nu.

Is geloof een gave van God of de keuze van mezelf? Veel mensen stellen zich die vraag wel eens. Zeker nu de evangelische invloed op de gereformeerde gezindte groot is. De sfeer is belangrijker geworden dan de leer. Dat leidt tot grote geestelijke klimaatveranderingen. De geloofsinhoud verandert....

De godsdienstige mens staat steeds meer centraal. Alle nadruk valt op de persoonlijke geloofskeuze van de mens. Wij moeten ons hart openstellen voor Jezus en ons geven aan God. Maar velen lopen hiermee vast. Zij merken bij zichzelf dat ze uit zichzelf niet tot God kunnen komen en ook niet willen komen. Hoe zit dat nu?

Wat bieden de Dordtse Leerregels bij deze vragen dan veel onderwijs en troost! Op een heldere manier wordt daarin de leer van vrije genade uitgelegd. Al lijkt het een oud en taai belijdenisgeschrift, toch is het hoogst actueel. Het behandelt de vragen van het hart.

Ds. A.C. Uitslag (1973) is predikant van de Christelijke Gereformeerde Kerk op Urk (Eben-Haëzer). Daarvoor stond hij in de gemeente van Kerkwerve

Dichter bij Dordt Uitslag, Ds.A.C.
€ 20,90
voorraad onbekend
De Heere is mijn Deel

De titel van de 31 korte overdenkingen door Octavius WInslow in dit boek is ontleend aan het woord van Jeremia in Klaagliederen 3:24: 'De Heere is mijn Deel, zegt mijn ziel, daarom zal ik op Hem hopen.'

Het boekje is bemoedigend van inhoud voor allen die de Heere zoeken en vrezen. De ondertitel van de oorspronkelijke uitgave geeft aan dat er van Godswege elke dag in hun noden en behoeften wordt voorzien. De Heere helpt, leidt en regeert de Zijnen. In Christus is Hij hun nabij. Hij is voor hen alles en in allen.

Octavius Winslow (1808-1878) was de achtste zoon van Thomas Winslow en Mary Winslow-Forbes. Zijn moeder heeft door haar geschriften veel bekendheid gekregen. Octavius diende als predikant enkele gemeenten in Amerika en Engeland

De Heere is mijn Deel Winslow, Octavius
€ 13,50
voorraad onbekend