Let op: om deze website goed te kunnen gebruiken is het noodzakelijk om Cookies aan te zetten. Meer informatie...

Nieuwe uitgaven voorjaar 2018 KokBoekencentrum

97 artikelen
pagina 3 van 10
Aanzetten voor een ethiek

Het boek 'Ethik' is een van de bekendste werken van de theoloog Dietrich Bonhoeffer en is nu vertaald als aanzetten voor een ethiek in een uitgebreide editie. Deze bewerking is gemaakt door Gerard den Hertog en Wilken Veen.

Dietrich Bonhoeffer (1906-1945) werkte tijdens de Tweede Wereldoorlog aan zijn eigen ontwerp van een ethiek. Het project bleef onvoltooid, doordat hij gevangengenomen werd. De ethiek die hem voor ogen stond, was echter ook nooit bedoeld als kant-en-klaar ontwerp waarin de lezer een antwoord op al zijn vragen zou vinden - hij moet zélf aan de slag. Bonhoeffers aanzetten voor een ethiek dagen de lezer daartoe uit.

Voor deze uitgave vertaalden Gerard den Hertog en Wilken Veen een aantal teksten van Bonhoeffer over ethiek. Het boek is zo opgezet dat de lezer de aanzetten voor een ethiek oppakt om zelf in verantwoordelijkheid een weg te gaan.

Twee citaten:

'De vraag naar het goede komt altijd aan de orde in een situatie die niet is terug te draaien: we leven. Dat betekent in elk geval dat wij de vraag naar het goede niet meer kunnen stellen en beantwoorden alsof eerst wij het leven nieuw en goed zouden moeten scheppen. (…) De vraag naar het goede wordt gesteld en beslist midden in de steeds bepaalde maar onafgesloten, unieke en alweer voorbijgaande situatie van ons leven, midden in de levende verbondenheid met mensen, dingen, instellingen, machten, dat wil zeggen midden in ons historische bestaan.' (p. 170)

'Alleen waar in de verantwoordelijkheid tegenover de roep van Jezus Christus het concrete beroep wordt uitgeoefend, dus alleen vanuit de erkenning van de menswording van Jezus Christus, kan het geweten vrij zijn in het concrete handelen. Alleen de roep van Jezus Christus waaraan in het beroep op verantwoordelijke wijze gehoor wordt gegeven, overwint het compromis én het door dat compromis onzeker gemaakte geweten.' (p. 206)

Den Hertog en Veen geven bij elk fragment de historische, theologische en kerkelijke context aan van de tekst die volgt. Die informatie geeft verdieping aan de lezing van de betreffende tekst. Het bewustzijn van de context waarin de tekst geschreven is, maakt dat soms behoorlijk abstracte, reflectieve teksten in mijn eigen nadenken als lezer vanzelf zich hechten aan concrete levensvragen, morele dilemma's waarvoor wij nu staan.

Aanzetten voor een ethiek Bonhoeffer, Dietrich
€ 39,99
voorraad onbekend
Ik zocht Allah en vond Jezus Nieuw

Een nieuwe editie met extra hoofdstukken van 'Ik zocht Allah en vond Jezus' van Nabeel Qureshi (1982-2017). Qureshi vertelt in dit boek over zijn bekering tot het christendom.

Nabeel groeit op in een islamitisch gezin, maar dromen, vrienden en veel studie overtuigen hem van de historiciteit van Jezus. Dit boek biedt diepe inzichten in de islam en in de innerlijke strijd van een moslim die zoekt naar de waarheid.

Nu met een nawoord van zijn vriend Mark Mittelberg, een terugblik van zijn echtgenote Michelle Qureshi en een gesprek tussen David Wood en Nabeel Qureshi.

Ik zocht Allah en vond Jezus Nieuw Qureshi, Nabeel
€ 24,99
voorraad onbekend
Weet je wel hoe mooi je bent
Weet je wel hoe mooi je bent Develing, Hanneke
€ 15,-
voorraad onbekend
PUUR! Magazine, nr 1 - 2019
PUUR! Magazine, nr 1 - 2019 Diverse
€ 9,99
voorraad onbekend
Kwetsbaarheid (5 ex.)
Kwetsbaarheid (5 ex.) Vegt, Mirjam van der
€ 32,50
voorraad onbekend
Gods liefde doorgeven

Gods liefde doorgeven van Nieske Selles-ten Brinke is een bijbelstudieboek voor opvoedkringen en moedergroepen biedt acht themahoofdstukken om je samen met andere ouders te verdiepen in de geloofsopvoeding aan je kinderen.

Bijbelstudie en praktijksituaties, die voor elke ouder herkenbaar zijn, wisselen elkaar af. Door samen in gesprek te gaan vind je herkenning bij elkaar, mag je elkaar bemoedigen en opscherpen in je eerste en grootste roeping: je kinderen bij de hand nemen en naar Jezus leiden.

Thema's: Het christelijke gezin, doop en doopbelofte, bijbellezen/bijbelstudie in het gezin, bidden met en voor kinderen, vieren van christelijke feesten in het gezin, geloofsgesprekken, getuige zijn binnen en buiten je eigen gezin.

Gods liefde doorgeven Selles-ten Brinke, Nieske
€ 10,99
voorraad onbekend
Het land van Christus

Het land van Christus is de theologische fundering van het Kairos-document Uur van de waarheid (2009), dat ook in deze uitgave is opgenomen door Yolanda Katanacho, palestijnse voorgangster van een evangelische gemeente. Daarbij komen cruciale vragen aan de orde over de landbelofte en de verhouding tussen Israël en de omliggende volken.

Van wie is het Beloofde Land: alleen het Joodse volk, of ook de Palestijnen? In het debat hierover laat Yohanna Katanacho een verrassend geluid horen. Christus is door zijn kruisdood en opstanding de eigenlijke Heer van het land geworden. Gehoorzaamheid aan zijn liefdesgebod is de enige weg naar een rechtvaardige vrede voor Palestijnen en Israëli's.

Het land van Christus Katanacho, Yohanna
€ 12,99
voorraad onbekend
Van migrant tot naaste

Van Migrant tot naaste is een boek van René de Reuver en Dorottya Nagy waarin mensen waar het om draait een gezicht krijgen.

Weinig onderwerpen zijn zo complex als migratie. Natuurlijk schieten we te hulp als mensen in nood ons land binnenkomen. Maar er lijken ook grenzen te zijn aan wat we aankunnen, zeker als onze eigen identiteit bedreigd wordt. Tijd voor een christelijk perspectief op migratie, dat wegblijft bij het klassieke links-rechtsdenken. René de Reuver en Dorottya Nagy trappen af met relevante vragen rond migratie. Wat zegt de Bijbel over migratie? Welke rol speelt macht? Hoe ben ik geworteld? De antwoorden zijn een spiegel voor de lezer.

Zes interviews met migranten geven het vraagstuk een gezicht. Daarnaast bevat dit boek interviews met deskundigen, waaronder Bernhard Reitsma en Kathleen Ferrier.

Van migrant tot naaste Reuver, René de; Nagy, Dorottya
€ 12,99
voorraad onbekend
Slowfood
Slowfood Kruijff, Claartje
€ 9,99
voorraad onbekend
Vrijzinnig vieren
Vrijzinnig vieren Roselaers, Joost
€ 24,99
voorraad onbekend