Blog Ichthusboekhandel.nl

Jo van Dorp, Ichthusboekhandel.nlOp dit blog van Ichthusboekhandel.nl, uw christelijke webshop, schrijft Jo van Dorp, en soms iemand anders, over ontwikkelingen, perspectieven, spraakmakende boeken en artikelen die verkrijgbaar zijn in de christelijke boekhandel.

 

Ecologische voetafdruk website

12 mei 2016

Bij Ichthusboekhandel maken we ons al jaren druk over onze ecologische voetafdruk. Dat betekent dat we nadenken over hoe we zo effectief mogelijk om kunnen gaan met milieuvraagstukken en gebruik van schaarse middelen. Vaak noemt men dit een onderdeel van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)  

Ichthusboekhandel heeft maatschappelijk verantwoord ondernemen in haar beleidMede op voorstel van onze medewerksters is er daarom een stringente scheiding in de afvalstoffen, werken we aan energiezuinige verwarming in de winkels, vervangen we gefaseerd oude TL-bakken voor LED-lampen, enz. Het betekent ook dat onze interne vervoersdienst niet alleen dozen met bijbels, boeken en muziek brengt, maar ook alle afvalmaterialen weer mee retour neemt. Zo gaat bijvoorbeeld alle karton en papier in een centrale opslag die regelmatig leeggehaald wordt door een kerk in Zoetermeer. Veel van de dozen die we binnen krijgen, worden ook weer hergebruikt of teruggestuurd naar de leverancier.  

Recent verscheen een onderzoek naar de milieu-effecten van websites. Net zoals dat gebeurt bij koelkasten en wasmachines gaf een organisatie (Rank a Brand) een energie-label aan websites. Daarbij is het A-Label het beste en geeft een E-label een zeer lage waardering. Als het om een koelkast zou gaan, is dan het dringend advies om een andere te kopen wanneer die (nog) valt onder het E-label. Theoretisch zouden websites milieu-effectief moeten zijn. De praktijk is echter dat bijna alle websites zeer laag scoren en een E-label kregen. Het bleek zelfs dat de inspanning die zij leveren op dit gebied niet had geleid tot betere resultaten op het gebied van miliebeheer in het afgelopen jaar.  

Dat heeft o.a. ermee te maken dat bij grote websites men: 

* (te) vaak grote en onnodige verpakkingsmaterialen gebruikt;
* materialen gebruikt die niet altijd FSC-gecertificeerd zijn;
* ziet dat zij een enorm beslag leggen op vervoersmiddelen en infrastructuur die veel energie vragen, omdat de “returnaholics” zorgen voor heel veel onnodig verreden kilometers. Men schat dat dit een jaarlijkse retourenstroom vormt van 6 miljard euro in Nederland….. Dit kan omdat bij sommige webshops men 40 % (geheel of gedeeltelijke) retouren kent van alle aankopen;
* gebruik maakt van relatief grote bezorgauto's die allerlei aanpassingen vragen van de verkeerssituatie in woonwijken (op kosten van u als burger! Denk aan verkeersdrempels, toegankelijkheid woonstraten, enz)
* qua papieren-voetafdruk vaak onnodig slecht scoort;
* qua arbeidsomstandigheden (te vaak) slecht scoort.  

Als we dit nu eens afzetten tegen de "gewone" boekhandel, dan zien we andere patronen:  

* de klant komt zelf langs;
* Daarbij wordt heel vaak de fiets gebruikt;
* Doordat de klant zelf kiest en (aantoonbaar) beter geďnformeerd wordt, is er een voorzienbare lagere kans op ruilen. Men koopt bewuster en ruilen wordt gecombineerd met een ander moment dat men toch al in de winkelstraat is;
* In de winkels worden aanzienlijk minder verpakkingsmaterialen gebruik! (Denk alleen al aan het plastic tasje dat niet meer mag)
* Door extra (gezamenlijke) aandacht in winkels is er een kleinere kans op breuk en vervoersschade.  

Voor Ichthusboekhandel.nl is het al jaren helder: 

* We werken (bijna) uitsluitend met FSC-verpakkingsmaterialen (98%)
* We hebben relatief weinig retourzendingen (max. 3 %)
* We monitoren en scheiden onze afvalstromen met aandacht (97%);
* We ontvangen onze bezoekers graag en met plezier in de winkels (94% komt langs in de winkels);
* We informeren onze bezoekers op de website zo goed mogelijk, waardoor er minder kans is op retouren; 

Tot slot: We doen deze stappen niet alleen omdat we denken dat dit economisch het beste is, maar ook omdat we zorgzaam willen zijn voor het milieu en in het algemeen maatschappelijk verantwoord ondernemen als uitgangspunt hebben.  

Rapportage Rank a Brand

 

Alle blogs

25 september 2017-de Nacht voor de theologie
24 juli 2017-Boeken zetten soms veel in beweging.....
27 maart 2017-5 argumenten om GEEN nieuwe bijbel te kopen
7 maart 2017-Bestaat christelijke politiek?
14 november 2016-Waarom naar de christelijke boekhandel!?
21 oktober 2016-Frankfurter Buchmesse: Luther en Rome, wie wint de stijd om het Woord
23 september 2016-Bijbel het belangrijkste boek van Nederland
4 juni 2016-Bijbelkringen en bijbelstudiematerialen
12 mei 2016-Ecologische voetafdruk website
4 maart 2016-Schoolbijbel als afscheid basisschool
16 januari 2016-Trends in de christelijke boekhandel
28 december 2015-Christelijke boekhandel: een hoopvol 2016?
12 oktober 2015-Schepping en herschepping
21 augustus 2015-Bestsellers en de toren van Babel
8 juli 2015-Hoe grote internetboekhandels geld gaan verdienen.
6 juni 2015-Studiebijbels: toelichting die verrijkt.
3 juni 2015-Spannend
26 februari 2015-Jezus glossy, een keuze
31 december 2014-Christelijke boekhandel en kerkverlaters
13 november 2014-Blijvende waarde(n) delen
20 augustus 2014-Het (korte) geheugen van E-boeklezers
1 juli 2014-Proefschriften in de boekhandel
24 juni 2014-De bijbel die bij je past
17 juni 2014-Waardoor gaat een bijbel stuk
10 juni 2014-De Bijbel kiezen
30 april 2014-Christelijke klassiekers
15 maart 2014-Keuzestress in de boekhandel
4 februari 2014-Ga ik dat nog lezen....?
6 januari 2014-Leeskuur voor ontspanning
21 oktober 2013-Muziekverkoop in de (christelijke) boekhandel
3 september 2013-Predikanten, plagiaat en leren
15 augustus 2013-Toegang tot óf eigendom van kennis
5 augustus 2013-Vals getuigenis
15 juli 2013-Bijbels repareren
26 mei 2013-Liedboek