Let op: om deze website goed te kunnen gebruiken is het noodzakelijk om Cookies aan te zetten. Meer informatie...

Recente inspirerende boeken:

Herkerken toekomst geloofsgemeenschappen

In het boek 'Herkerken, de toekomst van geloofsgemeenschappen' focussen Remmelt Meijer en Peter Wierenga op de belangrijkste maatschappelijke ontwikkelingen waar kerken op kunnen inspelen, mits ze durven mee te bewegen.

Aan de hand van theologische doordenking, praktijkverhalen en -voorbeelden, trekken de auteurs lijnen vanuit de coronacrisis naar de toekomst. Dit doen zij op basis van trends die zich al een aantal jaren steeds duidelijker aftekenen.

Corona deelt drie klappen uit aan de kerken, denken Wierenga en Meijer. Losheid en individualisme worden versterkt. Juist door de focus op het streamen wordt duidelijk hoe centraal de kerkdienst nog steeds staat. En er lijkt weinig gevoel voor urgentie; met nieuwe apparatuur en steeds veranderende aanwezigheidscijfers wachten totdat het kerkelijk leven weer 'gewoon' verder kan gaan, is zelfbedrog. Het 'oude normaal' is geen optie meer.

Al geruime tijd vinden er maatschappelijke ontwikkelingen en kantelingen plaats die ook het kerkzijn beïnvloeden. De Coronacrisis heeft deze veranderingen extra zichtbaar gemaakt en uitvergroot. Maar voelen kerken zelf wel de urgentie? En is er bij kerken bereidheid tot aanpassen van hun koers? 'Herkerken' laat zien hoe een periode van crisis en verandering, die in eerste instantie een kerk(gemeenschap) op scherp zet, met het juiste meebewegen kansen biedt om goed in te spelen op de uitdagingen van vandaag.

Voor wie na wil denken over kerkzijn in de Corona tijd en erna!

Remmelt Meijer, 52, theoloog, predikant geweest in de gereformeerd vrijgemaakte kerk, gewerkt bij de Amsterdamse vernieuwingsplek Stroom en nu als zzp'er coach en begeleider van kerken.

Peter Wierenga is betrokken bij het missionaire werk van de NGK als consulent bij Missionair Steunpunt NGK. Hij is daarnaast zelfstandig kerkelijk werker en eigenaar van Bureau Kerkwerk. Al 25 jaar werkt hij in, met en voor kerken en mocht bij zo'n 120 kerken meewerken en in de keuken kijken. Hij is actief in gemeenteopbouw, visie en beleidsontwikkeling, pastoraat, missionair kerkzijn en kerkplanting.

Herkerken toekomst geloofsgemeenschappen Wierenga, Peter en Remmelt Meijer
€ 16,99
voorraad onbekend
Handboek pastoraat psychische problemen

In het Handboek pastoraat bij psychische problemen, wat staat onder eindredactie van Hanneke Schaap-Jonker geven verschillende deskundigen informatie over de meest voorkomende psychische stoornissen waar we ook in de kerkelijke gemeenschap mee om moeten leren gaan binnen de pastorale praktijk en het gemeenteleven.

Het handboek bespreekt vragen zoals: Wat houdt de stoornis in, hoe hangt de stoornis samen met geloof en geloofsbeleving, hoe werkt de stoornis door in het pastorale contact en wat zijn de do's en don'ts voor de pastor? Een must-read voor iedereen die actief is in het pastoraat, maar ook waardevol voor anderen die in hun omgeving te maken hebben met psychische ziekte. Dit handboek biedt niet alleen predikanten, maar ook ouderlingen en geestelijk verzorgers veel achtergrond op een compacte manier, die bovendien vooral praktisch gericht is.

Aan dit boek werkten mee: Carla Aantjes, Femmeke van den Berg, Irene Blom, Dirk de Boer, Albert Bronkhorst, Sarina Brons-van der Wekken, Arjen Catsburg, Ewoud de Jong, Matthias Jongkind, Lineke Karel-Blaauw, Gerrit-Jan Kattenberg, Elice Keijzer, Ada Klijs-Waalewijn, Frans Koopmans, Arie Jan de Lely, Annalyne Oordt-Florentinus, Hanneke Schaap-Jonker, Martin Schaap, Esther van Schie, Wubbo Scholte, Tony Suurendonk en Douwe Visser.

Handboek pastoraat psychische problemen Schaap-Jonker, H.
€ 18,99
voorraad onbekend
Jezus, Reconstructie en revisie

Jezus reconstructie en revisie is een beeldenstorm van bestaande Jezusbeelden, zowel in de orthodoxie als in de vrijzinnigheid.De auteur Henk Bakker schuwt daarbij geen heilige huisjes en laat nieuwe ontdekkingen zichtbaar worden.

Er is in het Nederlands taalgebied al bijna twintig jaar geen studie meer verschenen over Jezus, en dat terwijl er in die periode wel veel nieuwe ontdekkingen zijn gedaan. Henk Bakker maakt de balans op en reconstrueert het leven van Jezus op een vertellende, dramatische en zelfs provocerende manier.

Meeliftend op uitkomsten van recent onderzoek beschrijft Bakker Jezus' leven opnieuw. Hij laat zien wie Jezus geweest moet zijn en dat dit niet overeenkomt met wat veel kerken ervan gemaakt hebben.

Henk Bakker schreef met Jezus, reconstructie en revisie een bijzonder boek wat zowel ter linker als ter rechterzijde veel vragen zal oproepen, sommige vragen zal verdiepen en op andere prikkelende antwoorden weet te geven.

Henk Bakker (1960) is namens de Unie van Baptistengemeenten hoogleraar voor de McClendon Chair for Baptistic and Evangelical Theologies aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Henk woont in Lelystad en is daar lid van de Baptistengemeente.

Henk Bakker doceert aan het Baptisenseminarium dogmatiek, hermeneutiek, ethiek en Bijbelse theologie. Hij is zelf vijftien jaar predikant geweest.

Wat zegt Henk Bakker zelf over zijn boek:

Mensen hebben meningen over Jezus van Nazaret en dat is hun goed recht. Meningen staan vrij. Iemand kan bijvoorbeeld menen dat Jezus niet heeft geleefd of dat hij wel leefde, maar dat we nauwelijks iets over hem kunnen weten. Daarbij laat zich ook de vraag stellen of iemand die tweeduizend jaar geleden leefde, en waar historisch een en ander over te doen is, nog wel iets kan betekenen.

Het christendom heeft het proces van beeldvorming van Jezus altijd willen controleren en tot op zekere hoogte valt dit te begrijpen. Vanaf haar start zat zij in de verdediging. Toch is de beeldvorming in veel opzichten los komen te staan van het historische begin van het christendom, en daarbij zijn de ontstane beelden ook een eigen leven gaan leiden. Soms hadden die niets meer te maken met enig besef van historiciteit, zoals een Jezus met blauwe ogen, een gevorkt baardje en lang blond haar, die bovendien half doorschijnend is en overal over mensen waakt.

In mijn boek Jezus maak ik met behulp van de laatste inzichten een reconstructie van Jezus' leven. Er is in het Nederlands taalgebied al bijna twintig jaar geen studie meer verschenen over Jezus, en dat terwijl er in die periode veel nieuwe ontdekkingen zijn gedaan.

Anderen zeggen:

Toen indertijd het boek Zij hebben lief, maar worden vervolgd van Henk Bakker verscheen, maakte dat grote indruk op me. Nu heeft hij opnieuw een indrukwekkend boek geschreven, ditmaal niet over de vroegste christenen, maar over hun Heer: over Jezus.
- Prof. dr. Bram v.d. Beek

Henk Bakker heeft een reuzenklus geleverd door zijn boek over de historische Jezus. Het vraagt nogal wat de historische verbanden te achterhalen en Jezus geheel in de context van die tijd en cultuur te plaatsen. Waar Henk zich vooral op heeft toegelegd, is Jezus te plaatsen tegen de Joodse achtergrond. Dat is eigenlijk nog te oppervlakkig gezegd, het gaat hem erom tot ons te laten doordringen dat Jezus een Jood was en is.

Dat doel is bij mij wel bereikt. Henk is als een gids die de lezer bij de hand neemt en voortdurend stilstaat om details te laten oplichten. Zo neemt de auteur ons mee door de Bijbeltekst en legt hij voortdurend de vinger bij saillante bijzonderheden die je op een andere manier naar de tekst doen kijken. Ik ben geneigd bij tal van teksten direct naar de boodschap te vragen, maar in dit boek leer je er vooral historisch naar te kijken. Dat biedt een nieuw en verrijkend perspectief.
- Prof. Dr. W. van Vlastuin

Lezing van het recente studieboek van Henk Bakker, Jezus. Reconstructie en revisie (Utrecht: Kok, 2020) deed mij de Werdegang in de christologie indachtig zijn. ......... Hij verdisconteert doorheen zijn schrijven die ervaringsdimensie zoals deze steeds verdisconteerd is door theologe die bekennen tot een christelijke gemeenschap te behoren. Bakkers Jezusboek behelst een christologie waarin de 'ervaring' van Jezus Christus is recht gedaan die, om maar met Habermas te spreken, in de interpretatie- en communicatiegemeenschappen in de christelijke kerken al eeuwen wordt doorgegeven. Dit is een niet geringe verdienste.

Prof. dr. Paul van Geest (Rotterdam-Tilburg-Leuven)

Jezus, Reconstructie en revisie Bakker, Henk
€ 27,50
voorraad onbekend
Op weg naar de hemel

"Op weg naar de hemel" is het nieuwste boek in 2020 van Henk Binnendijk. In dit boek laat Henk Binnendijk zien hoe de Tabernakel als wegwijzer uit het Oude Testament kan dienen in ons leven. De geloofsgroei van de christen aan de hand van de typologie van de Tabernakel staat daarbij centraal.

Henk Binnendijk wijst de weg naar de hemel aan de hand van een bijzonder beeld uit het Oude Testament: de Tabernakel. De tabernakel toont ons wie God is en hoe groot Gods plan met het leven van een mensen. Aan de hand van de tabernakel laat Henk Binnendijk zien wat het offer van Jezus betekent. En dat God garant wil staan, dat Hij zijn doel met de mens bereikt. De tabernakel is het mooiste beeldmateriaal dat God ons heeft gegeven. Tot in de kleinste details heeft Hij dit concept persoonlijk aan Mozes gedicteerd. Henk Binnendijk laat zien hoe het onderwijs van de Tabernakel in deze tijd nog steeds van grote waarde is.

Henk Binnendijk is een geliefde en veelgelezen schrijver. Hij werkte jarenlang als programmamaker en werd bekend door zijn tv-programma's met Bijbelstudies en gesprekken over het geloof. Hij sprak op EO jongerendagen en is nog steeds actief als spreker op conferenties, mannendagen, in kerkelijke gemeenten e.d. Onder zijn bekendste boeken behoren o.a. Het meesterwerk van God, (2018) Hoe ziet de hemel er uit? (2019)

TIP: Combineer uw bestelling met de Bijbelwijzer de Tabernakel u heeft dan een prachtige afbeelding van de Tabernakel en extra visuele informatie over de priesterdienst. Als pakket heeft u dan bovendien gratis verzending.

Het boek Op weg naar de hemel is naast persoonlijk gebruik, tevens zeer geschikt voor gebruik in Bijbelstudiekringen.

Op weg naar de hemel Binnendijk, Henk
€ 16,99
voorraad onbekend
De kerk is fantastisch!

De beschrijving van de kerk die Rik Torfs in het boek 'De kerk is fantastisch' geeft, is niet altijd fraai, of aantrekkelijk te noemen. Overigens vaak weer wel. Is de kerk een plaats van verrotting, een angstige hoedster van de absolute waarheid en een zedenmeesteres die het zelf met de moraal niet altijd even nauw neemt of zijn er ook kanten te noemen die wel aantrekkelijk en inspirerend zijn?

Dat negatieve beeld weerhoudt kerkjurist Rik Torfs er desondanks niet van om de kerk zeer te waarderen. Hij kiest acht invalshoeken om naar de kerk te kijken.

* De kerk als gebouw.
* Als pleisterplaats
* Als plek voor ongelovigen.
* Als oase.
* Als hospitaal.
* Als bron van humor.
* Als plek van schoonheid en
* als waakvlam voor de verrijzenis.

Acht perspectieven worden zo door Rik Torfs aangereikt die proberen iets van haar te tonen zonder haar helemaal te willen vatten. De kerk blijft ongrijpbaar. Niemand kent haar volledig, zelfs de paus niet.

De kerk is fantastisch! Torfs, Rik
€ 16,99
voorraad onbekend
Bijbelse theologie

De Bijbelse Theologie van Wayne Grudem bevat Essentieel onderwijs over het Christelijk geloof. In Amerika is deze theologie al heel lang een standaardwerk over de christelijke theologie en wordt veelvuldig gebruikt in het theologisch onderwijs.

Bijbelse theologie - Essentieel onderwijs over het Christelijk geloof is een toegankelijke systematische theologie die antwoorden biedt en overzicht geeft op belangrijke thema's en gaat in op vragen die iedere gelovige zou moeten stellen:

INKIJKEXEMPLAAR BIJBELSE THEOLOGIE WAYNE GRUDEM -->

Globale structuur:

1. Leer over het Woord van God
2. Leer over God
3. Leer over de mens
4. Leerstellingen over Christus en de Heilige Geest
5. Onderwijs over verlossing
6. Leer over de kerk
7. Leer over de toekomst

Bijbelse Theologie behandelt de belangrijkste thema's van het geloof en geeft je grondig inzicht in de Bijbelse leer over Gods Woord, redding, Jezus Christus, de gemeente, de toekomst en het werk van de Heilige Geest.

De Christelijke kerk heeft een lange traditie van systematische theologie, dat wil zeggen het bestuderen van theologie en doctrine georganiseerd rond bekende categorieën zoals het Woord van God, verlossing en Jezus Christus.

Dit inleidende leerboek theologie heeft verschillende onderscheidende kenmerken:

* Een sterke nadruk op de Schriftuurlijke basis voor het onderwijs en de leerstukken
* Het is duidelijk geschreven, waarbij technische termen tot een minimum beperkt zijn
* Een eigentijdse aanpak, waarbij onderwerpen van bijzonder belang voor de kerk van vandaag worden behandeld
* Frequente toepassing op het dagelijks leven
* Hulpbronnen voor aanbidding bij elk hoofdstuk
* Bibliografieën bij elk hoofdstuk die onderwerpen verwijzen naar een breed scala aan andere systematische theologieën

Het boek Bijbelse theologie van Wayne Grudem is een samenvatting van het hoofdwerk: Systematic theology.

Bijbelse Theologie is een toonaangevende klassieker in een groot deel van de Engelstalige wereld. Dit reformed-evangelical boek is een bestseller en al vele malen herdrukt. Nu is er ook een Nederlandse editie beschikbaar. Bijbelse theologie is een toegankelijk leerboek over systematische theologie.

Het is een verkorte versie van het beroemde boek Systematische theologie van Wayne Grudem. Bijbelse theologie behandelt dezelfde belangrijke thema's van het geloof en geeft je grondig inzicht in de Bijbelse leer over thema's als Gods Woord, God, de mens, Christus, redding, de gemeente en de toekomst.

Allerlei belangrijke geloofsvragen worden op duidelijke wijze aan de hand van verschillende Bijbelteksten uitgelegd. Het gaat dan bijvoorbeeld om vragen zoals:

* Hoe weten we dat de Bijbel Gods Woord is?
* Wat is zonde en waar komt ze vandaan?
* Hoe verhouden zich de uitverkiezing en iemands persoonlijke keuze?
* Kan iemand wedergeboren zijn, maar dat het niet zichtbaar wordt in zijn/haar leven?
* Hoe is Jezus werkelijk volledig God en volledig mens?
* Wat zijn de gaven van de Geest?
* Wat is Bijbels gemeentezijn?
* Hoe verloopt het heiligingsproces?
* Wat zegt de Bijbel over het Duizendjarig Vrederijk?

Wanneer je deze vragen stelt, ben je bezig met 'systematische theologie'. Je probeert de antwoorden te ontdekken op vragen die iedere christen zou moeten stellen.

Dit boek wordt gekenmerkt door helderheid, toegankelijkheid, sterke nadruk op de Bijbel, een grondig en volledig overzicht, en de behandeling van tijdloze onderwerpen als de geestelijke strijd en de gaven van de Geest. Je hoeft geen jaren Bijbel school te volgen om Bijbelse theologie goed te kunnen begrijpen. Het boek is gemakkelijk te begrijpen en vol degelijke Bijbelse antwoorden op jouw belangrijkste vragen.

Deze uitgave is tot stand gekomen door een samenwerking tussen de Bijbelschool Global Mission Nederland en het Centrum Pastorale Counseling.

Wayne Grudem is onderzoekshoogleraar Theologie en Bijbelstudie aan het Phoenix Seminary en auteur van het boek Systematic Theology. Hij was – samen met John Piper – medeoprichter van de Council on Biblical Manhood & Womanhood en was ook de hoofdredacteur van de English Standard Version (ESV) Study Bible. Opmerkelijk is dat hij orthodoxe evangelische theologie weet te combineren met een charismatische benadering van het werk van de Heilige Geest.

Bijbelse theologie Grudem, Wayne
€ 39,95
voorraad onbekend
Moraal

Opperrabbijn Jonathan Sacks stelt in het boek Moraal dat wij de moraal nodig hebben en weer kunnen vinden. In onze westerse cultuur zijn we Moraal als oriëntatiepunt kwijtgeraakt. Hij biedt de moraal als medicijn voor een samenleving op drift en laat zien dat angst daarvoor niet nodig is.

Allerlei structuren vallen uit elkaar en een steeds feller publiekelijk debat stagneert maatschappelijke vooruitgang. Als we werkelijk geven om de toekomst van de westerse beschaving, moeten we bouwen aan een gemeenschappelijke morele basis.

Dit boek biedt een inspirerende visie op de wereld, waarin we allemaal onze plaats kunnen vinden en zonder angst hoeven te leven

Moraal Sacks, Jonathan
€ 27,50
voorraad onbekend
Er is niet zoveel dat hoeft

In "Er is zoveel dat niet hoeft" door Tomas Sjodin wordt de strijd met alle onnodige eisen van het bestaan aangetoond, maar we zien ook de liefde die alles wat we 'moeten' kan veranderen in 'verlangen'.

Daar vind je ook het geloof dat zich een weg zoekt tot in alle uithoeken van het leven. Het geloof dat daadwerkelijk samenhangt met al dat andere.

Door iets niet te doen, nee te zeggen en je verlangens te snoeien, creëer je ruimte en een plek waar iets groters kan gaan groeien. Verlangens zijn goed maar wanneer ze als hele kuddes op je af komen is het verstandig om een beetje streng te zijn. Daar waar sommige verlangens een vriendelijk nee ontvangen, stroomt niet zelden een onverwachte blijdschap binnen. Er is zoveel dat niet hoeft

Tomas Sjödin schreef 77 teksten over liefde, tijd en geloof.

Tomas Sjödin is voorganger, voorlezer en auteur. Hij is bekend van Zweedse radio- en tv-programma's. In 2019 bezocht hij Nederland om zijn boek Leven vanuit rust te promoten.

Er is niet zoveel dat hoeft Sjodin, Tomas
€ 16,99
voorraad onbekend
zorg voor de ziel

Arjan Plaisier gaat in het boek Zorg voor de ziel, in op de onuitputtelijke bronnen voor hoofd en hart en de inspiratie voor spiritueel leven vanuit een christelijk perspectief.

Is de ziel terug van weggeweest? Feit lijkt steeds weer opnieuw dat veel mensen zoeken naar een vorm van spiritualiteit als er bezielde verbanden ontbreken. Opvallend is dan dat christelijk geloof en kerk daarin veelal niet echt mee doen. Toch is de christelijke traditie bij uitstek spiritueel. Juist daar zijn onuitputtelijke bronnen te vinden voor hoofd en hart.

Dit boek van Arjan Plaisier is bestemd voor iedereen, binnen en buiten de kerk, die de zorg voor de eigen ziel serieus wil nemen en behoefte heeft aan verdieping en verbreding.

Dr. A. J. Plaisier is voormalig scriba van de Protestantse kerk in Nederland. Tegenwoordig is hij missionair predikant en docent spiritualiteit aan de PthU.

zorg voor de ziel Plaisier, Arjan
€ 16,99
voorraad onbekend
De infographic Bijbel

De Infographic Bijbel van Karen Sawrey toont de Bijbel zoals je die nog nooit eerder hebt gezien. Geschiedenis, ontwikkelingen, gebeurtenissen uit de Bijbel in prachtige infographics. Een Infographic is een illustratie met achtergronden én inzichten. Al eeuwenlang worden beelden gebruikt om de verhalen en lessen uit de Bijbel te verduidelijken. Prachtig geschilderde illustraties en beeldende kunst hebben er toe bijgedragen dat de Schrift breed toegankelijk werd. In de 21e eeuw zijn infographics een goede manier om de woorden van God over te brengen.

In meer dan honderd bijzondere illustraties wordt er inzicht gegeven in het Oude en Nieuwe Testament en komen eeuwenoude verhalen en woorden tot leven. De schepping, de maten van de ark van Noach, de rijkdom van koning Salomo, de gelijkenissen van Jezus, de reizen van Paulus: alle bekende personen en verhalen uit de Bijbel komen aan bod.

INKIJKEXEMPLAAR INFOGRAPHICS BIJBEL

De Infographic bijbel is een toegankelijke vorm die een eeuwenoud Boek ontsluit voor een nieuwe generatie met prachtige overzichten. Het het biedt kinderen (en volwassenen) de grotere context van de Bijbel. Op een unieke wijze wordt de eenheid en de samenhang van de bijbel getoond in een compacte grafische weergave die uitnodigend is voor verdere studie en onderzoek.

De Infographic Bijbel is een hele leuke manier voor ouderen en jongeren (kleinkinderen) om samen de bijbel op nieuwe manieren te ontdekken.

Dit Infographic boek wil géén geïllustreerde Bijbel zijn. De tekst van de Bijbel is daarom dan ook niet afgedrukt. Het boek bestaat vooral uit infographics: uit kaarten, tabellen, beslisbomen, diagrammen, wordclouds etc. Zelfs het dankwoord is een dank-infographic.

De infographics volgen wel weer globaal de indeling van de Bijbel. De Illustraties over de schepping vind je dus aan het begin van het boek, over Jezus pas als je al een eindje over de helft bent, en het eindigt met tabellen over de actuele stand van zaken rond de verspreiding en vertaling van de Bijbel.

PRACHTIG!
-Trouw

Karen Sawrey is grafisch ontwerper en illustrator in Engeland. Ze heeft een bijbelgetrouwe achtergrond. Ze illustreerde jarenlang als freelancer voor tijdschriften en uitgevers, tot ze door de grote uitgeverij Harper Collins werd benaderd om dit boek te maken. Samen met een team van theologen en data-analisten heeft ze vijf jaar aan dit project gewerkt.

De infographic Bijbel Sawrey, Karen
€ 34,99
voorraad onbekend