Let op: om deze website goed te kunnen gebruiken is het noodzakelijk om Cookies aan te zetten. Meer informatie...

Recente inspirerende boeken:

Kruis en munt,  economie en theologie

In het boek Kruis of munt over de raakvlakken van economie en theologie laten theoloog Paul van Geest en econoom Lans Bovenberg zien dat de economie vandaag de dag dringend behoefte heeft aan reflectie en herijking. De mens is niet uitsluitend homo economicus, maar veel meer dan dat. De mens heeft gevoel, is soms inconsequent, en is vaak niet gedreven door verstandelijke overwegingen of louter eigenbelang maar het verlangen naar liefde is er ook.

Econoom Lans Bovenberg laat zien dat de huidige economie gebaat is bij het stellen van inhoudelijke vragen en daarbij zijn levensbeschouwelijke ideeën onontbeerlijk. Theoloog Paul van Geest laat vanuit de christelijke traditie economen 'een rijkere – meer genuanceerde – taal' zien, die hen helpt kaders te ontwikkelen ten behoeve van de verfijning van de reflectie op economische processen.

Prof. dr. Lans Bovenberg is o.a. hoogleraar Relational Economics, Values and Leadership aan Erasmus School of Economics en hoogleraar economie aan Tilburg University.

Prof. dr. P. J.J. van Geest is o.a. hoogleraar kerkgeschiedenis en geschiedenis van de theologie aan Tilburg University en hoogleraar economie en theologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Kruis en munt, economie en theologie Geest, Paul van en Lans Bovenberg
€ 20,-
voorraad onbekend
Routekaart voor geestelijke vorming

Routekaart voor Geestelijke vorming van Robert Mulholland is het ideale boek voor iedereen die aan geestelijke vorming wil (proberen te) doen.

In Routekaart voor geestelijke vorming helpt Mulholland christenen, nieuw en oud, om te zien hoe ze gaandeweg steeds meer op Christus kunnen gaan lijken. Iedereen is anders en daarom is het belangrijk te ontdekken welke geestelijke oefeningen passen bij jouw persoonlijkheid. We gaan de weg echter niet alleen. Mulholland laat zien dat we elkaar nodig hebben onderweg om elkaars schaduwkanten te verbeteren.

Deze routekaart voor geestelijke vorming is voluit Bijbels en nuchter. Mulhollands boek is een prachtig hulpmiddel voor christenen in elk stadium van hun reis.

Ruth Haley Barton schreef bij dit boek geestelijke oefeningen en een studiegids, om leiding te geven aan individuen en groepen.

"Een juweeltje... Als je tijd hebt om maar één boek over geestelijke vorming te lezen, is dit een goede kandidaat."
- Christian Counseling Today

"Christelijke spiritualiteit is een levensreis, met God en jezelf en ten dienste van andere mensen. Eindelijk is dit prachtige boek beschikbaar voor alle Nederlandstalige christenen."
- Prof. dr. Patrick Nullens, pastor theologie en onderwijs VEZ

Robert Mulholland (1936-2015) was professor Nieuwe Testament aan het Asbury Theological Seminary en schrijver. In zijn lange academische carrière doceerde hij wereldwijd aan een groot aantal universiteiten en seminaries

Routekaart voor geestelijke vorming Mulholland, Robert
€ 22,50
voorraad onbekend
De kracht van rust

Het boek De kracht van rust door Mirjam van der Vegt is een bundeling van gesprekken, inzichten en en levenslessen om in een hectisch bestaan meer rust te vinden. 'Wie veel werkt, mag veel rusten' en 7 andere inspirerende lessen.

Je agenda zit vol en in je hoofd is het druk. De balans tussen werken en rusten is kwijt. Hoe zorg je ervoor dat je weer met plezier je leven leidt?

INKIJKEXEMPLAAR Kracht van rust - MIrjam van der Vegt

Mirjam van der Vegt laat in acht tegendraadse lessen zien wat rust nemen met ons lichaam en geest doet. Rust verhoogt de kwaliteit van ons werk en leven aanzienlijk. Van der Vegt laat met de inspirerende verhalen van o.a. rapper Typhoon, bergbeklimmer Katja Staartjes en bisschop Ancelimo zien dat je in goed gezelschap verkeert wanneer je even gas terugneemt.

De kracht van Rust door Mirjam van der Vegt is winnaar van de prijs voor het beste spirituele boek van het jaar 2021. Uit het juryrapport: „Acht tegendraadse lessen die je laten inzien wat rust nemen doet met je gezondheid. Praktisch, verdiepend en nodigt uit tot zelfreflectie. Het boek wijst je de weg naar een mindset die innerlijke rust brengt en daarmee relativering, focus en overzicht.”

Enkele recensies:

Deze inspirerende persoonlijke tekst is rijk, bemoedigend en uitnodigend. Aandachtig te lezen, traag en rustig zoals een monnik door de kloostergangen schrijdt. Het boek nodigt je uit naar de innerlijke werkplaats te komen, daar waar je je soms alleen waant maar niet bent. Een prachtboek op hartsniveau!
- Prof. dr. Gabriël G. Anthonio

Dit inspirerende boek is een echte uitdaging voor vele professionals. Nuchter en tegelijkertijd een aanmoediging tot vertrouwen in meer dan alleen de ratio.
- Bart van der Vegte, adviseur publieke sector

De kracht van rust brengt mij naar de trage vragen van mijn leven en ons bestaan. Niet alleen wijst het boek naar je oneindige binnenwereld, maar richt een mooie blik naar buiten om van anderen te leren. Zo is rust geen kunst, maar een levenswijsheid!
- Minella van Bergeijk, directeur Tear Nederland

Dit boek is een ode aan rust en ontspanning. Zo nodig in de huidige digitale tijd met constante veranderingen.
- Katja Staartjes, atlete, bergbeklimmer en trainer

Prachtige bloemlezing aan inspiratie om jouw persoonlijke rustmomenten vorm te geven in deze hectische tijd.
- Arthur Reuvers, directeur van de Stoutgroep

U kunt het boek de Kracht van rust, eenvoudig online bestellen in de webshop van Ichthusboekhandel.nl. Kopen kan in één van de Ichthuswinkels in Alphen aan den Rijn, den Haag, Leiden of Zoetermeer.

De kracht van rust Vegt, Mirjam van der
€ 20,99
voorraad onbekend
De Nieuwe Psalmberijming 2021

De Nieuwe Psalmberijming 2021 bevat een nieuwe, eigentijdse berijming van alle 150 psalmen op de bekende en tijdloze Geneefse melodieën. Deze complete uitgave is nu beschikbaar voor gebruik.

INKIJKEXEMPLAAR (pdf) NIEUWE PSALMBERIJMING 2021

Sinds 2014 heeft een groep dichters gewerkt aan een nieuwe, eigentijdse berijming van alle 150 psalmen. Met deze nieuwe verwoording voorzien zij in een grote behoefte in protestantse kerken. Na de Psalmberijming van 1968 is er heel lang gesproken over eigentijdse verwoording. Nu ligt deze berijming en kunnen cantorijen, koren, kerken en mensen thuis er mee aan de slag.

Aan De Nieuwe Psalmberijming 2021 werd meegewerkt door onderstaande dichters:

* René Barkema.
* Jan Boom,
* Ria Borkent en
* Jan Pieter Kuiper,
* Titia Lindeboom,
* Arie Maasland,
* Adriaan Molenaar,
* Bob Vuijk,
* Arjen Vreugdenhil,

Daarnaast verleende een aantal (andere) dichters, theologen, neerlandici en musici hun medewerking als meelezer en revisor.

Alle psalmen worden met hun Geneefse melodie afgedrukt. De verwachting is dat de nieuwe psalmberijming het zingen van psalmen weer een nieuwe impuls kan gaan geven. In deze uitgave wordt van het eerste couplet de melodielijn afgedrukt en de complete teksten.

Deze volledige uitgave van de Nieuwe Psalmberijming werd voorafgegaan door een proefbundel onder de zelfde titel met als ISBN: 9789023970392

De Nieuwe Psalmberijming kunt u eenvoudig online bestellen in de webshop van Ichthusboekhandel.nl of kopen in één van de vestigingen van de Ichthuswinkels in ALphen aan den Rijn, den Haag, Leiden of Zoetermeer. (Gratis verzending)

VOORBEELD TEKSTVERSCHILLEN

voorbeeld: Psalm 8 vers 1

De Nieuwe Psalmberijming:

HEER, onze Heer, uw naam is groot en machtig.
Alles wat U geschapen hebt is prachtig.
U maakt uw glorie wereldwijd bekend.
De hemel laat ons weten wie U bent.

Liedboek 2013:

Heer, onze Heer, hoe heerlijk en verheven
hebt Gij uw naam op aarde uitgeschreven
machtige God, Gij die uw majesteit
ten hemel over ons hebt uitgebreid.

Psalmberijming 1773:

HEER', onze Heer, grootmachtig Opperwezen;
Hoe wordt Uw Naam op aard' alom geprezen!
Gij, die den glans van Uwe majesteit,
Hebt boven lucht en heem'len uitgebreid.

De Nieuwe Psalmberijming 2021 Div. auteurs
€ 22,50
voorraad onbekend
Hemelse reisbegeleiding

Hemelse reisbegeleiding is een studie in het Nieuwe Testament door Rob van Houwelingen over de vraag wat er gezegd wordt over engelen. Het bevat twaalf exegetische studies van Bijbelgedeelten en is geschikt voor persoonlijk gebruik en in groepen.

In de belevingswereld van de moderne westerse mens spelen engelen geen echte rol van betekenis meer. Daar staat tegenover dat hun sporen tijdens iedere periode van bijvoorbeeld de kunstgeschiedenis duidelijk zichtbaar zijn.

Via twaalf exegetische verkenningen bespreekt Rob van Houwelingen in Hemelse reisbegeleiding alles wat het Nieuwe Testament zegt over engelen of engelmachten. Daarbij worden telkens lijnen getrokken naar vandaag. Expliciet komt de kwestie aan de orde waarom wij tegenwoordig zo weinig engelen zien, vergeleken met de tijd van de Bijbel. Hebben we onze visie op de werkelijkheid bewust of onbewust laten versmallen tot wat op aarde gebeurt en zichtbaar is?

Het register achterin het boek verwijst naar alle Bijbelteksten in het Nieuwe Testament die over engelen gaan.

Dit boek gaat over engelen. En aangezien dat lichtvoetige wezens zijn, heeft Van Houwelingen er een lichtvoetig boek van gemaakt. Aan de hand van teksten uit het Nieuwe Testament, ondersteund door gedichten, schilderijen, beelden, apocriefe verhalen, enzovoorts, brengt hij de hemelse wereld tot ­leven.
-Recensie Trouw

Hemelse reisbegeleiding Houwelingen, Rob van
€ 12,99
voorraad onbekend
Elke dag leven met de opstanding

Elke dag leven met de opstanding van Eugene Peterson helpt ons om de realiteit van de opstanding en de kracht daarvan in heel ons dagelijks leven vorm te geven en te ontdekken.

Werk. Eten. Vriendschap. Heeft Jezus' opstanding daar iets mee te maken? Eugene Peterson beantwoordt die vraag met een stellig JA. In dit boek diept Peterson de verhalen in de evangeliën
over de opstanding uit.

Hij wil de lezer het wonder door de ogen van bijbelse getuigen laten ervaren. De overdenkingen brengen ons van Paaszondag bij een leven vanuit de opstanding. Ontdek hoe de gebruiken en ervaringen van het leven vanuit de opstanding ons dagelijkse werk, de dagelijkse maaltijden en onze dagelijkse relaties veranderen.

Elke dag leven met de opstanding is uitermate geschikt om te lezen en bespreken met een groep.

Eugene Peterson was een geestelijk voorman die met maar weinig anderen te vergelijken is. Bekend door zijn diepgang en eenvoud, geliefd bij grote groep lezers. Als vertaler van The Message kreeg hij ook veel gezag in brede kring.

Elke dag leven met de opstanding Peterson, Eugene
€ 14,99
voorraad onbekend
set Genesis + Leviticus

Jonathan Sacks bespreekt in deze nu verschenen aantrekkelijke set de belangrijkste Genesis- en Leviticusverhalen. Hij leest ze als het ware door een groothoeklens: hij legt verbanden met de Tora als geheel, met filosofie en wereldgeschiedenis, en met ons persoonlijke leven. Deze set bevat het eerste en derde boek van Mozes in de serie Verbond en dialoog.

Het deel Exodus uit dezelfde serie 'Verbond en dialoog - joodse lezing van de Tora' is al eerder verschenen. De delen Numeri en Deuteronomium volgen later in 2021. De verschillende boeken zijn afzonderlijk te lezen. De inzichten en achtergronden die Jonathan Sacks deelt met zijn lezers maken dit tot een geliefde serie die menig huiskamer en/of studeerkamer zal verrijken.

Dagblad Trouw gaf de serie tot nu toe vijf sterren en stelde: Voor wie zoals ik Genesis en Leviticus als onderdeel van het Oude Testament kent, is het leerzaam om te ontdekken hoe rabbijn Sacks de vertrouwde verhalen vaak anders leest. Inspirerend is ook zijn steeds herhaalde standpunt dat een beschaving niet kan blijven voortbestaan zonder religie. Genesis en Leviticus zijn oude boeken, maar ze stellen vragen die voor onze samenleving nog niets aan actualiteit hebben ingeboet. We mogen Sacks dankbaar zijn voor deze serie.

Jonathan Sacks (1948) is emeritus opperrabbijn van Groot-Brittannië en lid van het Britse Hogerhuis. In 2016 ontving hij de prestigieuze Templetonprijs voor zijn levensbeschouwelijke bijdrage aan het maatschappelijke debat en zijn rol in de interreligieuze dialoog. De prijs is eerder toegekend aan o.a. de Dalai Lama, Moeder Theresa en Tomás Halík.

set Genesis + Leviticus Sacks, Jonathan
€ 54,50
voorraad onbekend
Mechelse Bijbel (Job + Psalmen)

De Mechelse Bijbel is een nieuw vertaalproject door Pastoor Hans van Leeuwen van de gehele bijbel. Wat begon met het vertalen van af en toe een Psalm, groeide uit tot een complete vertaling van de Bijbel. Dit eerste deel begint met de Bijbelboeken Job en de Psalmen.

LEESEXEMPLAAR MECHELSE BIJBEL

Pastoor Hans van Leeuwen werkte ruim 35 jaar lang aan deze compleet nieuwe vertaling van de Heilige Schrift, het boek waar hij heel zijn leven in geloof mee werkte. Het is een unieke vertaling van één persoon. Het lezen van de Bijbel krijgt een extra dimensie, die je kunt omschrijven als warm, persoonlijk en betrokken.

Deze Bijbelvertaling verschijnt in mooi gebonden delen. Als eerste deel verschijnt uit het Oude Testament Job en Psalmen, en daarna volgt de uitgave Evangeliën en Handelingen uit het Nieuwe Testament; het eerste met poëzie, en het tweede met verhalende teksten.

Wat zijn de kenmerken van de Mechelse Bijbel:

* Een persoonlijk, klassiek en literair taalgebruik waarmee deze vertaling zich onderscheidt van moderne en populaire vertalingen. De Mechelse Bijbel kiest eerder voor aansluiten bij de grondtekst dan voor moderniteit.
* Een bladspiegel in één kolom (dit leest het meest natuurlijk), zo min mogelijk onderbroken door vers aanduidingen en met een structuur die goed duidelijk maakt hoe de afzonderlijke boeken zijn opgebouwd.
* Alle Bijbelboeken zijn voorzien van beknopte verklarende toelichtingen die ruggensteun bieden bij het lezen en bestuderen van de Bijbel.
* Over geografische, historische of culturele bijzonderheden, en over personen, die in de tekst voorkomen. Toegevoegd zijn ook diverse behulpzame kaarten.
* Met omschrijvingen van woorden en uitdrukkingen die moeilijk te vertalen zijn en die een bredere uitleg nodig hebben.
* Over leerstellige of geestelijke zaken waarmee deze vertaling ook aan wil sluiten bij de leer van de RK Kerk
* Met verwijzingen naar andere Bijbelteksten waarmee aangetoond wordt hoe de Bijbel een wonderlijke eenheid is 'om zo die innerlijke eenheid van de heilige Schrift te leren proeven, waarvan de heilige Geest de waarborg is'.

Dr. J.H. (Hans) van Leeuwen werd opgeleid tot predikant in de Hervormde Kerk, en werd later Rooms-Katholiek priester. Hij was jarenlang actief in de parochie van Lisse. Sinds zijn emeritaat woont hij in het Limburgse dorpje Mechelen, waar hij dag in dag uit werkt aan de vertaling.

Mechelse Bijbel (Job + Psalmen) Leeuwen, J.H. van
€ 29,90
voorraad onbekend
Jezus, Reconstructie en revisie

Jezus reconstructie en revisie is een beeldenstorm van bestaande Jezusbeelden, zowel in de orthodoxie als in de vrijzinnigheid. De auteur Henk Bakker schuwt daarbij geen heilige huisjes en laat nieuwe ontdekkingen zichtbaar worden.

LEESEXEMPLAAR JEZUS, RECONSTRUCTIE EN REVISIE

In het Nederlands taalgebied is al bijna twintig jaar nauwelijks een studie meer verschenen over Jezus, en dat terwijl er in die periode wel veel nieuwe ontdekkingen zijn gedaan. Henk Bakker maakt de balans op en reconstrueert het leven van Jezus op een vertellende, dramatische en zelfs provocerende manier.

Meeliftend op uitkomsten van recent onderzoek beschrijft Bakker Jezus' leven opnieuw. Hij laat zien wie Jezus geweest moet zijn en dat dit niet overeenkomt met wat veel kerken ervan gemaakt hebben.

Henk Bakker schreef met Jezus, reconstructie en revisie een bijzonder boek wat zowel ter linker als ter rechterzijde veel vragen zal oproepen, sommige vragen zal verdiepen en op andere prikkelende antwoorden weet te geven.

Henk Bakker (1960) is namens de Unie van Baptistengemeenten hoogleraar voor de McClendon Chair for Baptistic and Evangelical Theologies aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Henk woont in Lelystad en is daar lid van de Baptistengemeente.

Henk Bakker doceert aan het Baptisenseminarium dogmatiek, hermeneutiek, ethiek en Bijbelse theologie. Hij is zelf vijftien jaar predikant geweest. Daarnaast is hij docent aan de Christelijke Hogeschool Ede.

Wat zegt Henk Bakker zelf over zijn boek:

Mensen hebben meningen over Jezus van Nazaret en dat is hun goed recht. Meningen staan vrij. Iemand kan bijvoorbeeld menen dat Jezus niet heeft geleefd of dat hij wel leefde, maar dat we nauwelijks iets over hem kunnen weten. Daarbij laat zich ook de vraag stellen of iemand die tweeduizend jaar geleden leefde, en waar historisch een en ander over te doen is, nog wel iets kan betekenen.

Het christendom heeft het proces van beeldvorming van Jezus altijd willen controleren en tot op zekere hoogte valt dit te begrijpen. Vanaf haar start zat zij in de verdediging. Toch is de beeldvorming in veel opzichten los komen te staan van het historische begin van het christendom, en daarbij zijn de ontstane beelden ook een eigen leven gaan leiden. Soms hadden die niets meer te maken met enig besef van historiciteit, zoals een Jezus met blauwe ogen, een gevorkt baardje en lang blond haar, die bovendien half doorschijnend is en overal over mensen waakt.

In mijn boek Jezus maak ik met behulp van de laatste inzichten een reconstructie van Jezus' leven. Er is in het Nederlands taalgebied al bijna twintig jaar geen studie meer verschenen over Jezus, en dat terwijl er in die periode veel nieuwe ontdekkingen zijn gedaan.

Anderen zeggen:

Toen indertijd het boek Zij hebben lief, maar worden vervolgd van Henk Bakker verscheen, maakte dat grote indruk op me. Nu heeft hij opnieuw een indrukwekkend boek geschreven, ditmaal niet over de vroegste christenen, maar over hun Heer: over Jezus.
- Prof. dr. Bram v.d. Beek

Henk Bakker heeft een reuzenklus geleverd door zijn boek over de historische Jezus. Het vraagt nogal wat de historische verbanden te achterhalen en Jezus geheel in de context van die tijd en cultuur te plaatsen. Waar Henk zich vooral op heeft toegelegd, is Jezus te plaatsen tegen de Joodse achtergrond. Dat is eigenlijk nog te oppervlakkig gezegd, het gaat hem erom tot ons te laten doordringen dat Jezus een Jood was en is.

Dat doel is bij mij wel bereikt. Henk is als een gids die de lezer bij de hand neemt en voortdurend stilstaat om details te laten oplichten. Zo neemt de auteur ons mee door de Bijbeltekst en legt hij voortdurend de vinger bij saillante bijzonderheden die je op een andere manier naar de tekst doen kijken. Ik ben geneigd bij tal van teksten direct naar de boodschap te vragen, maar in dit boek leer je er vooral historisch naar te kijken. Dat biedt een nieuw en verrijkend perspectief.
- Prof. Dr. W. van Vlastuin

Lezing van het recente studieboek van Henk Bakker, Jezus. Reconstructie en revisie (Utrecht: Kok, 2020) deed mij de Werdegang in de christologie indachtig zijn. ......... Hij verdisconteert doorheen zijn schrijven die ervaringsdimensie zoals deze steeds verdisconteerd is door theologe die bekennen tot een christelijke gemeenschap te behoren. Bakkers Jezusboek behelst een christologie waarin de 'ervaring' van Jezus Christus is recht gedaan die, om maar met Habermas te spreken, in de interpretatie- en communicatiegemeenschappen in de christelijke kerken al eeuwen wordt doorgegeven. Dit is een niet geringe verdienste.

Prof. dr. Paul van Geest (Rotterdam-Tilburg-Leuven)

GRATIS THUISBEZORGD BINNEN NEDERLAND

Jezus, Reconstructie en revisie Bakker, Henk
€ 27,50
voorraad onbekend
Herkerken toekomst geloofsgemeenschappen

In het boek 'Herkerken, de toekomst van geloofsgemeenschappen' focussen Remmelt Meijer en Peter Wierenga op de belangrijkste maatschappelijke ontwikkelingen waar kerken op kunnen inspelen, mits ze durven mee te bewegen.

Aan de hand van theologische doordenking, praktijkverhalen en -voorbeelden, trekken de auteurs lijnen vanuit de coronacrisis naar de toekomst. Dit doen zij op basis van trends die zich al een aantal jaren steeds duidelijker aftekenen.

Corona deelt drie klappen uit aan de kerken, denken Wierenga en Meijer. Losheid en individualisme worden versterkt. Juist door de focus op het streamen wordt duidelijk hoe centraal de kerkdienst nog steeds staat. En er lijkt weinig gevoel voor urgentie; met nieuwe apparatuur en steeds veranderende aanwezigheidscijfers wachten totdat het kerkelijk leven weer 'gewoon' verder kan gaan, is zelfbedrog. Het 'oude normaal' is geen optie meer.

Al geruime tijd vinden er maatschappelijke ontwikkelingen en kantelingen plaats die ook het kerkzijn beïnvloeden. De Coronacrisis heeft deze veranderingen extra zichtbaar gemaakt en uitvergroot. Maar voelen kerken zelf wel de urgentie? En is er bij kerken bereidheid tot aanpassen van hun koers? 'Herkerken' laat zien hoe een periode van crisis en verandering, die in eerste instantie een kerk(gemeenschap) op scherp zet, met het juiste meebewegen kansen biedt om goed in te spelen op de uitdagingen van vandaag.

Voor wie na wil denken over kerkzijn in de Corona tijd en erna!

Remmelt Meijer, 52, theoloog, predikant geweest in de gereformeerd vrijgemaakte kerk, gewerkt bij de Amsterdamse vernieuwingsplek Stroom en nu als zzp'er coach en begeleider van kerken.

Peter Wierenga is betrokken bij het missionaire werk van de NGK als consulent bij Missionair Steunpunt NGK. Hij is daarnaast zelfstandig kerkelijk werker en eigenaar van Bureau Kerkwerk. Al 25 jaar werkt hij in, met en voor kerken en mocht bij zo'n 120 kerken meewerken en in de keuken kijken. Hij is actief in gemeenteopbouw, visie en beleidsontwikkeling, pastoraat, missionair kerkzijn en kerkplanting.

Herkerken toekomst geloofsgemeenschappen Wierenga, Peter en Remmelt Meijer
€ 16,99
voorraad onbekend