Let op: om deze website goed te kunnen gebruiken is het noodzakelijk om Cookies aan te zetten. Meer informatie...

Waar zoeken we naar in Corona-tijd

Vrijdag 10 april 2020

Afgelopen week kwam een winkelier uit de straat even binnen in één van onze boekhandels en vroeg of er nu meer mensen een bijbel kochten nu de nood zo hoog was. Van onze dochter kregen we een foto doorgestuurd van een Amerikaanse christelijke boekhandel die bijna helemaal leeg gekocht was. Voor ons reden om te kijken of er nu daadwerkelijk iets gebeurt in het zoeken naar bijbels en christelijke boeken. We hebben daar veel informatie over als winkel o.a. door middel van onze website. Informatie die anoniem is en niet herleidbaar is tot mensen zelf.

Ichthusboekhandel doet onderzoek om u beter van dienst te zijnHet eerste wat nadrukkelijk opvalt is dat dit jaar er aanzienlijk minder aandacht is in het zoekgedrag van mensen voor de 40 dagen tijd. Er wordt maar liefst 59% minder op gezocht en alle aandacht die we daar normaal voor zien, lijkt verdwenen. In plaats van soberheid en matiging wat past bij de 40 dagen tijd koos Nederland voor hamsteren in een wereld waar dat volstrekt overbodig en onnodig is, gezien onze voedseloverschotten.

Overigens, de eerste week dat er echt sprake van landelijke maatregelen, bleek dat het bezoek aan onze website halveerde. Daar zijn allerlei verklaringen voor te bedenken, maar als kerken stoppen met hun wekelijkse diensten en men die thuis volgt via internet zou dit toch iets moeten betekenen. We zagen wel dat er meer vraag is naar het Liedboek en muziekboeken zoals Opwekking en op Toonhoogte. Samen thuis zingen is natuurlijk een hele mooie gewoonte.

Omdat veel kinderen thuis zijn, zou je verwachten dat er meer belangstelling zou zijn voor kinderbijbels. Immers, er is alle tijd om ze heerlijk voor te lezen en de verhalen te vertellen uit de bijbel. Toch blijkt ook die vraag met ongeveer 30% afgenomen. Wat wel toeneemt is de vraag naar een kinderbijbel online. Blijkbaar zoekt men dan iets wat de kinderen via een tablet of computer kunnen zien en luisteren, wat toch geen goede vervanging is van zelf voorlezen. We moeten de geestelijke vorming van onze kinderen maar niet automatiseren.

Grappig is dat nu mensen heel veel thuis zijn, er blijkbaar meer behoefte is aan structuur. We zien rond de gebruikelijke tijden voor maaltijden, het aantal bezoekers dalen. Dat is niet verkeerd! Er is meer vraag naar Bijbelse dagboeken en bureaukalenders…… Thuiswerkers die meer aandacht besteden aan hun geestelijk leven, omdat er meer tijd is blijkbaar?

We zagen in de maand maart ook een explosieve aandacht voor persoonlijke avondmaalbekertjes. Hoewel in veel evangelische gemeenten dit al heel lang gemeengoed is, is het voor veel kerken nog een grote stap. Men hecht toch wel aan de “ene beker”, tegelijkertijd ontdekt men ook dat het niet zonder betekenis is om met elkaar op het zelfde moment de beker te drinken. Veel kerken vragen naar avondmaalbekertjes die kant en klaar zijn. Dat wil zeggen ze zijn gevuld met wijn en een stukje brood. Men heeft dat dan gezien in Amerika of Afrika, waar men in grote bijeenkomsten daar voor kiest. Toch voelt het nog niet goed als je folie van een avondmaalscupje moet afhalen tijdens een dienst. We zien dan ook dat in Nederland als dan die overstap gemaakt wordt, men kiest voor gewone kleine plastic avondmaalbekertjes. Binnenkort komen verschillende pallets uit Amerika binnen waardoor veel christelijke boekhandels weer kunnen leveren.

In tijdens van crisis, zeker wanneer die apocalyptische vormen aanneemt, blijkt er heel veel aandacht voor het Bijbelboek Openbaringen. Die belangstelling is zelfs 4x zo groot als vorig jaar in de zelfde tijd. Trouwens ook op het onderwerp eindtijd wordt veel meer gezocht dan gebruikelijk.

Wat overigens opvallend is, is dat op dit moment veel christelijke boekhandels gewoon geopend zijn. Het zijn plekken waar mensen even terecht kunnen voor een gesprek, goede kaarten kunnen vinden om anderen te bemoedigen of een goed boek vinden om eindelijk weer eens goed te studeren op een onderwerp.

Even terug naar het begin: Tot nu toe moet ik mijn buurman-winkelier vertellen dat de nood (nog) niet zo hoog is waardoor mensen meer naar bijbels vragen. Een positieve uitleg zou kunnen zijn dat iedereen in Nederland al een bijbel heeft. Maar we weten dat dat niet waar is. Toch spreken we (gelukkig) heel vaak mensen in de winkel die voor de eerste keer een bijbel willen kopen en gaan lezen. Dat motiveert ons om elke dag weer met veel plezier ons werk te doen.

Jo van Dorp
(boekverkoper bij Ichthusboekhandel en actief in onderzoek naar zoekgedrag op internet rond christelijke thema's.)

Naschrift 10 april 2020:

Dit is een artikel wat ik op 31 maart 2020 schreef voor het blad Uitdaging. Inmiddels ruim een week later zie je dat bijvoorbeeld de zoekvraag naar kinderbijbels wel toeneemt met 18% . Reden voor ons de pagina over Kinderbijbels voor thuisonderwijs te beginnen, waardoor mensen makkelijker op de goede plek komen. Traditioneel was ook weer dit jaar de piek in vragen naar kinderbijbels op Witte Donderdag. Wellicht heeft dit met the Passion te maken die dan uitgezonden wordt.

Leuk is ook dat we meer Liedboeken verkopen. Blijkbaar mist men thuis dan, wat in de kerk vanzelfsprekend lijkt. Bovendien: juist in deze tijd moet de lofprijzing gaande blijven. We zien ook een toename van aandacht voor christelijke romans. Een terugloop in de aandacht voor Studiebijbels heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat er nu geen belijdenisdiensten zijn. Juist dan zijn studiebijbels zeer graag gegeven belijdeniscadeaus. De aandacht voor belijdenisgeschenken is nu zelfs 86% lager dan vorig jaar in de afgelopen week rond Palmpasen.

Wat nog steeds groeit is de aandacht voor het bijbelboek Openbaringen. Die zoekvraag ligt in de afgelopen week zelfs ruim 5x hoger dan vorig jaar in die zelfde week. Opmerkelijk is dat hoewel er aanzienlijk minder belangstelling is voor de 40 dagen tijd, de aandacht voor de betekenis van Pasen juist sterk toeneemt.

Ongetwijfeld zal wanneer de Corona crisis achter de rug is er heel veel onderzoek gedaan gaan worden naar wat de effecten zijn geweest. Wellicht dat wij in een later stadium hier ook op terugkomen. Voor ons is met name een interessante vraag naar de verhouding tussen onze web activiteiten (die overigens fors groeien) en de vier winkels, die wel open zijn, maar een sterke terugloop hebben omdat er heel weinig mensen op straat zijn. Tegelijkertijd vervullen die winkels nu juist een belangrijke rol voor een luisterend oor. En zo zijn we als winkels en website op afstand toch nabij.