Let op: om deze website goed te kunnen gebruiken is het noodzakelijk om Cookies aan te zetten. Meer informatie...

40 dagen tijd

Boeken voor de veertigdagen tijd 2023, ook wel genoemd de vastentijd of de lijdenstijd: ga online naar de webshop van Ichthusboekhandel.nl voor oriëntatie en advies.

Veel christenen gebruiken de periode voor Pasen (40 dagen tijd 2023) om alleen, of als gezin en/of kerkelijke gemeenschap stil te staan bij wat Christus voor ons gedaan heeft. Het wordt enerzijds de vastentijd genoemd, omdat men dan vaak matig eet of soms één of meerdere dagen niet eet in navolging van Jezus, die zelf periodiek vastte. Anderzijds noemt men dit ook de Lijdenstijd omdat het focus ligt op wat Christus voor ons gedaan heeft, als Middelaar tussen God en mens.

Wanneer begint de 40 dagen tijd in 2023?
De start van de veertigdagentijd 2023 is D.V. op 22 Februari (Aswoensdag) en loopt door tot en met donderdag 6 April. Goede Vrijdag is dan op 7 April en dan sluit de 40 dagen tijd weer af met Stille Zaterdag. Pasen, de dag en het feest van de Opstanding begint op Eerste Paasdag 9 april 2023 en Tweede Paasdag 110 april.

In de 40 dagen tijd heeft elke zondag, ook in 2022, een bijzondere betekenis gekregen in de geschiedenis van het kerkelijk jaar. We lopen de liturgische benaming van de zondagen langs: De eerste zondag heet Invocabit. Dit staat voor 'Roept hij Mij aan' De tweede zondag noemt men Reminiscer. Deze zondag staat voor de woorden 'Gedenk uw barmhartigheden' De derde zondag wordt ook wel Oculi genoemd. Oculi is Latijn voor 'ogen'. De vierde zondag staat ook wel bekend als halfvasten en wordt in het latijns Laetare genoemd. Laetare betekent verheug U. Op deze zondag wordt gevierd dat men halverwege de vastentijd is. Dit betekend dat het paasfeest in aantocht is. Vanaf de negende eeuw viert men dit met een klein feestje. De Vijfde zondag is Judica. Judica staat voor Verschaf mij recht. Op deze zondag vraagt men aan God of Hij ons kan beoordelen en met Zijn licht leiden naar Zijn huis. Als laatste is er de zesde zondag, Ook wel Palmzondag genoemd. Traditioneel was dit vaak de start van de Belijdenistijd in veel protestantse kerken.

Meer informatie over de vraag WAT IS PASEN treft u HIER aan.

Onderstaand een overzicht van actuele en veel gebruikte boeken rond de Vastentijd en/of de 40 dagen tijd, online verkrijgbaar bij Ichthusboekhandel.nl en in de Ichthusboekwinkels in Alphen aan den Rijn, Den Haag, Leiden en Zoetermeer.

35 artikelen
pagina 1 van 4
Waarom moest Jezus sterven

Waarom moest Jezus sterven is een boek van John Piper waarin 50 vragen antwoorden krijgen over wat er gebeurde met Pasen. Een boek om gedurende de 40 dagen tijd te lezen als dagboek en zo antwoorden te vinden op grote vragen.

Waarom is Jezus gekruisigd? Waarom moest Hij sterven? Wat heeft dat met mij te maken? Wie heeft Hem eigenlijk de dood ingestuurd? Het antwoord op die laatste vraag is: dat deed God. Een verbijsterende gedachte, want Jezus is immers Gods Zoon. Toch kun je uit de Bijbel geen andere conclusie trekken.
Als de Bijbel over het sterven van Jezus spreekt, draait het echter niet om die vraag. Dan gaat het om de bedoeling van Zijn dood. Welk doel stond God voor ogen?

Daar gaat John Piper in dit boek op in. Vanuit de Bijbel geeft hij vijftig antwoorden op de vraag: Waarom moest Jezus sterven? Geen vijftig oorzaken, maar vijftig bedoelingen. Zo geeft hij antwoord op een van belangrijkste vragen die jij jezelf kunt stellen: Wat heeft God voor zondaren tot stand gebracht door Zijn Zoon op aarde te laten sterven? Belangrijker nog: Wat wilde Hij doen voor jou?

Waarom moest Jezus sterven Piper, John
€ 9,95
voorraad onbekend
Hoop in bange tijden

Het nieuwste boek van Tim Keller "Hoop in bange tijden" legt de betekenis van de opstanding van Jezus Christus uit, tegen de achtergrond van de bange tijden waarin we leven: als samenleving, maar ook persoonlijk. (Keller zelf vecht voor de tweede keer in zijn leven tegen kanker.) Het is zijn nieuwste boek eind 2021.

Na een inleidend eerste hoofdstuk over het historische bewijs voor de opstanding, besteedt Keller het grootste deel van het boek aan het benadrukken van de realiteit van de opstanding tot op het niveau van het dagelijks leven. Keller wil niet zomaar vertellen dat Jezus leeft. Hij wil laten zien wat een verschil het maakt voor alles waar we mee te maken hebben.

Hier wordt de centrale boodschap van het christelijk geloof onthuld zoals alleen Tim Keller dat kan - vol onwankelbaar geloof en doordringend inzicht.

Hoop in bange dagen kan heel goed gelezen worden in de Lijdenstijd als opmaat naar Pasen, het feest van de opstanding.

Keller laat je op een diepgaande nieuwe manier naar een uitermate belangrijk verhaal kijken waarvan je dacht dat je het wel een beetje kende.

Tim Keller (1950) was senior pastor van Redeemer Presbyterian Church in New York en schreef een groot aantal titels. Er zijn in Nederland bijna 190.000 exemplaren van zijn boeken verkocht, waaronder de bestsellers 'In alle redelijkheid' (26.000 exx.) en 'De vrijgevige God' (21.000 exx

Hoop in bange tijden Keller, Tim
€ 19,95
voorraad onbekend
40 vragen van Jezus die uitdagen

Veertig vragen van Jezus die uitdagen, is geschreven door Marien Kollenstaart en is een ander 40 dagen boek dan gebruikelijk. Het accent in deze meditaties ligt op op vragen die Jezus aan de mensen om hen heen stelde. Juist onderweg naar Pasen zijn die vragen nog steeds zeer actueel.

In ons geloofsleven is er ruimte voor vragen. We hebben niet alleen geloofsvragen over Jezus' leven, maar in ons gebed stellen we ook vragen aan Hem: 'Waarom laat U dit toe?', 'Wilt U bij mij zijn?', 'Wat wilt U dat ik doe?' Er zijn echter ook vragen van Jezus. Vragen die Hij tijdens zijn tijd op aarde stelde, maar die over de hoofden van zijn tijdgenoten heen via de Bijbel ook ons bereiken.

Juist de veertigdagentijd is voor christenen een stimulans om de relatie met Jezus te verdiepen en te luisteren naar zijn vragen. Een periode om stil te worden, om je te bezinnen op je levensstijl, om contact te zoeken met Hem. In dit boek vind je 40 vragen van Jezus, voor elke dag één, die je daar hopelijk bij helpen. Na de vraag van Jezus volgt een korte uitleg of toepassing. Aansluitend staan twee bezinningsvragen en een uitnodiging tot gebed. Er is ook ruimte om jouw antwoord aan Jezus op te schrijven.

Marien Kollenstaart is predikant in de PKN, pastor in een multiculturele gemeente en betrokken bij Stichting Geloofsinburgering en de Near East Ministry. Eerder schreef hij 'Zoals Jezus. Een leven lang leren lijken op Hem'. Marien is getrouwd met Mirjam en vader van vijf kinderen.

40 vragen van Jezus die uitdagen Kollenstaart, Marien
€ 12,99
voorraad onbekend
Het paasverhaal uit de Bijbel app (3 ex)

Het Paasverhaal' is een mooi uitgegeven kinderbijbel met vijf bekende verhalen over de lijdenstijd en opstanding van Jezus, gebaseerd op De Bijbel App voor kinderen (YouVersion). Via QR-codes kun je de verhalen en illustraties tot leven laten komen via de bijbehorende filmpjes en zeer complete App.

De prijs is 4,99 per stuk.
Omdat het doel van deze uitgave gericht is op verspreiding kunt u ze alleen per 3 stuks bestellen.

Deze uitgave is een schitterend cadeau voor kinderen van 4-8 jaar om in het gezin, in de kerk of op school kennis te maken met deze belangrijke verhalen uit de Bijbel. Een aanrader om uit te delen in de paastijd!

De Bijbel App van YouVersion is een van de populairste en meest gebruikte bijbelapps ter wereld. Hun speciale bijbelapp voor kinderen is een schitterend instrument om jonge kinderen kennis te laten maken met de belangrijkste verhalen uit de Bijbel. Download de gratis Nederlandstalige app op: http://bible.com/kinderen

NB:

U koopt het Paasverhaal in sets van 3 stuks. Een exemplaar bijvoorbeeld voor u zelf en twee voor anderen. Bij grotere aantallen korting.

Het paasverhaal uit de Bijbel app (3 ex) Hart van Pasen
€ 14,97
voorraad onbekend
de gewonde God, geheim van Jezus lijden

Samuel Wells is inmiddels een bekende theoloog in Nederland. Nu verschijnt: de gewonde God, het geheim van Jezus lijden. Het kruis als het hart van het christendom bevat diepe inzichten van een Anglicaans theoloog.

In De gewonde God gaat theoloog Samuel Wells in z?n karakteristieke, heldere st?l in op de betekenis van het verhaal dat centraal staat in het christendom: de kruisiging van Jezus. Wells verkent die betekenis pastoraal en theologisch aan de hand van achttien beelden en motieven uit het Oude Testament, de Brieven en de Evangeliën.

Zo laat h? zien hoe God tot het uiterste gaat om in Christus met ons te z?n. Een b? gevoegd leesplan met vragen en gebeden maakt dit boek ideaal voor een b?belkring in de veertigdagent?d, maar ook voor persoonl?ke overdenking.

Samuel Wells is voorganger in de kerk van St Martin-in-the-Fields in Londen. Door z? n geschriften, lezingen en radio uitzendingen is h? een van de bekendste en invloedr?kste theologen van deze t? d. H? heeft meer dan dertig boeken geschreven, waaronder Hoe zullen we dan leven? en De toekomst die groter is dan het verleden.

de gewonde God, geheim van Jezus lijden Wells, Samuael
€ 20,-
voorraad onbekend
Rondom het kruis

Rondom het kruis is een boek voor de lijdenstijd over mensen die rondom de kruisiging aanwezig waren.

Welke personen stonden er rond het kruis van Jezus? Wat was hun relatie met Hem en hoe reageerden ze op Hem, en met name ook op Zijn lijden? Wie zijn ze volgens de evangeliën? Hoe zijn ze veranderd omdat ze met Jezus omgingen? In Rondom het kruis volgen we in zeven weken zeven (groepen) personen die tijdens Jezus' laatste uren op aarde om hem heen stonden.

Voor elke lijdensweek schreef een auteur zes meditaties met reflectievragen. Dit boek wil je helpen om bewuster toe te leven naar Pasen.

Rondom het kruis Brinke, J.J. ten; Toorn, P.W.J. van der;
€ 14,99
voorraad onbekend
Elke dag leven met de opstanding

Elke dag leven met de opstanding van Eugene Peterson helpt ons om de realiteit van de opstanding en de kracht daarvan in heel ons dagelijks leven vorm te geven en te ontdekken.

Werk. Eten. Vriendschap. Heeft Jezus' opstanding daar iets mee te maken? Eugene Peterson beantwoordt die vraag met een stellig JA. In dit boek diept Peterson de verhalen in de evangeliën over de opstanding uit.

Peterson wil de lezer het wonder door de ogen van bijbelse getuigen laten ervaren. De overdenkingen brengen ons van Paaszondag bij een leven vanuit de opstanding. Ontdek hoe de gebruiken en ervaringen van het leven vanuit de opstanding ons dagelijkse werk, de dagelijkse maaltijden en onze dagelijkse relaties veranderen.

Elke dag leven met de opstanding is uitermate geschikt om te lezen en bespreken met een groep.

Eugene Peterson was een geestelijk voorman die met maar weinig anderen te vergelijken is. Bekend door zijn diepgang en eenvoud, geliefd bij grote groep lezers. Als vertaler van The Message kreeg hij ook veel gezag in brede kring.

Elke dag leven met de opstanding Peterson, Eugene
€ 14,99
voorraad onbekend
Om zondaars te bevrijden

In het boek: Om zondaars te bevrijden door John Flavel vindt u 49 overdenkingen die gebruikt kunnen worden om tijdens de zeven lijdensweken elke dag een moment stil te staan bij het bitter lijden en sterven van Christus.

John Flavel stond in de puriteinse traditie van zijn dagen en was een zeer begaafd spreker. Daarnaast publiceerde hij enkele omvangrijk boeken. Daaruit zijn deze overdenkingen samengesteld . Christus is de Schoonste. Hij is zo buitengewoon, zo voortreffelijk, zo lieflijk en heerlijk. Als we de schoonheid van tienduizend paradijzen bij elkaar zouden voegen - alle bomen, bloemen, geuren, kleuren, smaken, vreugden - dan zou dat ongelooflijk mooi en bijzonder zijn. Toch zou het minder zijn dan de schoonheid en de dierbaarheid van de Heere Jezus Christus. Christus is hét Wonder van de hemel en van de aarde. Is het dan geen liefde, dat God het aller kostbaarste in hemel en op aarde, Zijn Zoon, Die zo lief en voortreffelijk is, wil schenken aan arme zondaren?

John Flavel (1627-1691) was een Engelse puriteinse predikant. Hij was een geliefde en productieve auteur.

Samengesteld door J. Kranendonk-Gijssen

Om zondaars te bevrijden Flavel, John
€ 9,95
voorraad onbekend
Samen onderweg naar Pasen

Samen onderweg naar Pasen is een Bijbels gezinsdagboek en volg je samen 40 dagen lang de levensweg van Jezus. Elke week bevat een uitgebreid gezinsmoment en zes kortere stukjes met vragen, Bijbelteksten, weetjes en creatieve opdrachten voor kinderen in de bassisschoolleeftijd.

Voor elke week is er een puzzelstuk, waarop een deel van de lijdensweg te zien is. In de loop van de weken zullen er letterlijk en figuurlijk steeds meer puzzelstukjes op hun plek vallen. De verwijzingen in het Oude Testament komen ook aan bod. Zodat kinderen voor het eerst of opnieuw de bijbelse lijnen ontdekken die naar Gods reddingsplan voor de wereld leiden.

Dit boek verschijnt in samenwerking met de HGJB. Rondom dit boek ontwikkelt de HGJB materiaal voor clubs en kerken. Gezin, club en kerk kunnen op die manier tegelijkertijd met hetzelfde project aan de slag.

Samen onderweg naar Pasen Weerd, Willemijn de; Hoek, Jacolien
€ 12,99
voorraad onbekend
Weg naar beneden, aftel doe dagboek

Op weg naar beneden is een aftel doe dagboek van Anneke Meester. Ga met het hele gezin op weg naar Pasen! Je begint zes weken voor Pasen samen te knutselen, puzzels te maken, spelletjes te doen en te lezen.

Met opdrachten voor verschillende leeftijden, van de allerkleinsten tot jonge tieners. Duik terug in de tijd en zoek samen Jezus op, om te horen en zien wat er allemaal gebeurt. Zo leer je Hem kennen en ga je mee met Hem op reis, naar beneden langs de touwladder. En waar je dan uitkomt? Dat ontdek je vanzelf...

Hoe het werkt:

* In de doos krijg je een stoffen touwladder,
* stickers met schoentjes,
* een tafeldagboek en werkbladen.

Zoek een mooi moment op de dag uit om samen de tekst in het dagboek te lezen en de opdrachten te doen. Elke dag mag iemand een paar schoenen op de ladder plakken. Zo ga je dag voor dag met Jezus mee op weg naar Pasen.

Je begint zes weken voor Pasen, en daarna ga je nog een week door.

Weg naar beneden, aftel doe dagboek Meester-van Laar, Anneke
€ 39,90
voorraad onbekend