Let op: om deze website goed te kunnen gebruiken is het noodzakelijk om Cookies aan te zetten. Meer informatie...

40 dagen tijd

Boeken voor de 40 dagen tijd 2021, ook wel genoemd de vastentijd of de lijdenstijd: ga naar Ichthusboekhandel.nl

Veel christenen gebruiken de periode voor Pasen (veertig dagen tijd ) om alleen, of als gezin en/of kerkelijke gemeenschap stil te staan bij wat Christus voor ons gedaan heeft. Het wordt enerzijds de vastentijd genoemd, omdat men dan vaak matig eet of soms één of meerdere dagen niet eet in navolging van Jezus, die zelf periodiek vastte. Anderzijds noemt men dit ook de Lijdenstijd omdat het focus ligt op wat Christus gedaan heeft.

De veertigdagentijd 2021 start D.V. op 17 februari (Aswoensdag) en loopt door tot en met zaterdag 3 April. Goede Vrijdag is dan op 2 April en dan sluit de 40 dagen tijd weer af met Stille Zaterdag. Pasen, de dag en het feest van de Opstanding begint op Eerste Paasdag 4 april 2021 en Tweede Paasdag 5 april.

In de Veertigdagentijd heeft elke zondag een bijzondere betekenis gekregen in de geschiedenis van het kerkelijk jaar. We lopen de liturgische benaming van de zondagen langs:
De eerste zondag heet Invocabit. Dit staat voor 'Roept hij Mij aan' De tweede zondag noemt men Reminiscer. Deze zondag staat voor de woorden 'Gedenk uw barmhartigheden' De derde zondag wordt ook wel Oculi genoemd. Oculi is Latijn voor 'ogen'. De vierde zondag staat ook wel bekend als halfvasten en wordt in het latijns Laetare genoemd. Laetare betekent verheug U. Op deze zondag wordt gevierd dat men halverwege de vastentijd is. Dit betekend dat het paasfeest in aantocht is. Vanaf de negende eeuw viert men dit met een klein feestje. De Vijfde zondag is Judica. Judica staat voor Verschaf mij recht. Op deze zondag vraagt men aan God of Hij ons kan beoordelen en met Zijn licht leiden naar Zijn huis. Als laatste is er de zesde zondag, Ook wel Palmzondag genoemd. Traditioneel was dit vaak de start van de Belijdenistijd in veel protestantse kerken.

Meer informatie over de vraag WAT IS PASEN treft u HIER aan.

Onderstaand een overzicht van actuele en veel gebruikte boeken rond de Vastentijd en/of de Veertigdagentijd, online verkrijgbaar bij Ichthusboekhandel.nl en in de winkels in Alphen aan den Rijn, Den Haag, Leiden en Zoetermeer.

27 artikelen
pagina 1 van 3
Passie magazine

Het paasmagazine Passie bevat acht verhalen over het sterven en de opstanding van Jezus. Het mooiste en misschien wel belangrijke feest uit de Bijbel: Pasen! Het feest waarop we vieren dat Jezus Christus leeft en de dood overwon. Al onze schuld is weggedaan. Het graf is open en de weg naar God ook.

In dit magazine staan acht verhalen over mensen die dit plan van God in eerste instantie niet begrepen. Hun verhalen zijn een vrije bewerking vanuit de vier Evangeliën in de Bijbel en
laten Petrus, Maria, Pilatus, Judas, Simon van Cyrene, Maria Magdalena en Thomas aan het woord. Deel in hun passie en liefde. Verdriet en pijn. Twijfel en wanhoop. Hun zoektocht naar waarheid en hun diepe vreugde als ze die ontdekken. Ervaar dat Jezus het Licht van de wereld is. Ook voor mensen van vandaag!

Passie is een luxe glossy speciaal voor de Paasdagen samengesteld. Door de mooie fotografie en stijlvolle vormgeving is het een blad wat je jezelf graag cadeau doet of op tafel legt, maar wat zich ook uitstekend leent als materiaal om weg te geven aan vrienden of collega's. Tegelijkertijd neemt het ons mee in de soberheid van de Lijdenstijd.

Een serie van verhaal om te lezen en uit te delen, ontdek de oude verhalen in een nieuw jasje

Het Passie magazine is online te bestellen bij Ichthusboekhandel.nl of te kopen in één van de winkels in Alphen aan den Rijn, Den Haag, Leiden of Zoetermeer. Voor grotere aantallen neem CONTACT met ons op of MAIL ons.

Passie magazine
€ 15,90
voorraad onbekend
40-dagen kalender

LUV die eerder een adventskalender uitbracht komt nu met een 40 dagenkalender Op weg naar Pasen als ophangslinger. Het is een pakket waarin een gezin 40 dagen lang elke keer een kaart met elkaar leest en aan de slinger toevoegt. Het thema is veertig dagen voor Pasen.

Inhoud van het pakket:

* Cijferkaarten 1 t/m 40; full color bedrukt
* 1 voorbeeldkaart
* 40 knijpertjes mini
* 8 meter touw

40-dagen kalender Luv
€ 15,99
voorraad onbekend
Langs de Via Dolorosa

Langs de Via Dolorosa, 40 dagen op weg naar Pasen bevat overdenkingen van verschillende vrouwen uit de gereformeerde gezindte en is heel goed bruikbaar als voorbereiding op Pasen.

Al eeuwenlang is de tijd voor Pasen een tijd voor bezinning en inkeer. Bij veel vrouwen leeft het verlangen om in de lijdenstijd bezig te zijn met het lijden en sterven van de Heere Jezus, daarbij stil te staan, en erover na te denken.

In Langs de Via Dolorosa wordt in 40 dagen het Johannesevangelie (hoofdstuk 12-21) uitgediept. Elke dag bevat een suggestie om stil te worden, een gebed, een leesvraag, een overdenking, een toepassingsvraag en een lied of gedicht. Lezers worden op weg geholpen met de observatie van wat er in de bijbeltekst staat en met de interpretatie van die tekst.

De toepassingsvragen helpen de lezer daarna

Aan dit boek werken mee:

* Annemarie van Eijsden,
* Hanna Kater (Fleurrijk),
* Gerdina Korf (She Rises),
* Diane Palm,
* Corina Schipaanboord,
* Esther Visser,
* Eline van Vreeswijk en
* Willy Wouters.

Langs de Via Dolorosa Palm ; Schipaanboord
€ 15,99
voorraad onbekend
Genadetijd

Het veertig dagenboek Genadetijd van de theologen Iwan en Leantine Dekker is bedoeld als een dagboek voor de 40 dagentijd. Elke dag verdieping vinden in je leven met de lijdende Christus.

De veertig dagen voor Pasen zijn een unieke periode in het kerkelijk jaar. Het is genadetijd, een oud woord in een nieuw jasje. Tijd waarvan je dacht dat je die niet zou hebben. Anders gezegd: tijd om eens stil te staan bij wat genade is en hoe het te maken heeft met ons leven.

De opbouw van elke dag kent een vast stramien: Een tekst met een korte gedachte helpt je om iedere dag even op adem te komen. Daarnaast een lied, een prikkelende vraag of uitdagende opdracht om aan de slag te gaan. Een boekje om met jong en oud aan tafel te gebruiken, of juist om zelf op weg te gaan.

Genadetijd is een boekje voor persoonlijk gebruik, maar ook om als gemeente samen te lezen.

Genadetijd Dekker, Iwan; Dekker, Leantine
€ 7,99
voorraad onbekend
Zaadjes op weg naar Pasen 2021

In de veertigdagentijd gaan we op weg naar Pasen. Iedere mens gaat die weg op een geheel eigen wijze. Het meditatieboekje "Zaadjes op weg naar Pasen 2021" dient als hulp om die weg te gaan.

Het bevat zestien 'zaadjes': korte teksten met ondersteunende illustraties, één voor iedere woensdag, één voor elke zondag en één voor iedere dag van de Goede Week. Steeds zijn ze voorzien van een gebed en een lied. Ieder zaadje wil meehelpen om te ontdekken wat verrijzenis kan betekenen.

Bas Rentmeester studeerde theologie in Amsterdam en Nijmegen, was pastor voor kerk en samenleving, werkte lange tijd in het basispastoraat en in een Centrum voor Parochiespiritualiteit. Sinds 1997 geeft hij sturing aan een huisgemeente. Na vele andere publicaties schreef hij samen met Huub Schumacher in 2018 Elke dag één rozijn, korte overwegingen voor iedere dag. Vorig jaar schreef hij samen met hem Vijgjes op weg naar Kerstmis 2020. Beide boeken verschenen bij Berne Media.

Huub Schumacher werkte eveneens vele jaren in het basispastoraat en gaf in vele parochies catechese aan volwassenen. Hij verzorgt retraites en geeft lezingen over geloofsverdieping en vernieuwing. In 2014 verscheen van hem bij Berne Media God wat ben je veranderd ... !

Zaadjes op weg naar Pasen 2021 Rentmeester, Bas; Schumacher, Huub
€ 6,50
voorraad onbekend
Eeuwig roemen in het kruis

Eeuwig roemen in het kruis is een boek over de voorbereiding in de Lijdenstijd. Isaäc da Costa, een Jood die zich in 1822 bekeerde tot het christelijk geloof, heeft ons in deze 49 Bijbellezingen een originele Bijbeluitleg nagelaten. Daaruit zijn deze overdenkingen samengesteld met het oogmerk: Jezus is gekomen om Zijn volk zalig te maken van hun zonden.

U vind 49 overdenkingen die gebruikt kunnen worden om tijdens de zeven lijdensweken elke dag een moment stil te staan bij het bitter lijden en sterven van Christus. Daartoe was Zijn leven op aarde niet genoeg. Hij moest ook lijden, sterven, weer opstaan en ten hemel varen. Onze zonden konden niet van ons weggenomen worden, dan alleen in de weg van Gods gerechtigheid. Christus moest onze zonden voor Zijn rekening nemen, en dat deed Hij! Uit gehoorzaamheid aan Zijn Vader en uit liefde tot ons. Hij betaalde tot de laatste penning toe aan de Rechter, Zijn Vader. Christus is de Borg geworden van het eeuwige verbond der genade. 'Waarlijk, Hij heeft onze krankheden op Zich genomen, en onze smarten, die heeft Hij gedragen.'

Samengesteld door J. Kranendonk-Gijssen

Eeuwig roemen in het kruis Costa, Isaac da
€ 9,95
voorraad onbekend
Van Maria Lichtmis tot Pinksteren

Het nieuwe gebedenboek 'Van Maria Lichtmis tot Pinksteren' bereikt weer een groot publiek. 'Het geeft vooral aan dat in deze onzekere tijden er een grote behoefte is aan bidden in huiselijke kring. Nu kerken nog steeds beperkt toegankelijk zijn en mensen vooral thuis moeten blijven, zeker met deze avondklok, biedt bidden in huiselijke kring blijkbaar een grote troost', aldus uitgever Leo Fijen.

Aan dit nieuwe gebedenboek werkt een grote groep mensen mee: kloosterlingen, bisschoppen, spirituele voortrekkers, wetenschappers, mannen en vrouwen. Ze hebben hun favoriete gebeden voor de vastentijd en paastijd ingestuurd en lichten ook steeds toe waarom dat gebed zo veel voor hen betekent. 'Deze succesformule geeft lezers de kans nieuwe gebeden te ontdekken en zich te spiegelen aan de uitleg. Maar meer nog biedt deze keur aan gebeden handvatten om te bidden. En veel mensen in deze onzekere tijd kennen niet meer de woorden om te bidden. In deze uitgave krijgen ze deze woorden aangereikt', aldus uitgever Leo Fijen.

De vreugde van het geloof delen
Toch is er volgens Leo Fijen nog iets anders aan de hand, zeker met de rellen van de afgelopen dagen in het achterhoofd. 'We delen vooral de zorgen in het publieke domein, over het virus, over de mutaties, over de trage voortgang van de vaccinaties, over de saaiheid van het leven, over de avondklok, over de rellen en over al het geweld. Het kwade schreeuwt, maar het goede fluistert. Dat goede delen we te weinig. In dit gebedenboek delen we in alle bescheidenheid de vreugde van het geloof. En ook dat spreekt aan omdat we het goede zichtbaar maken en zo mensen in het gebied verbinden met elkaar', zo denkt Leo Fijen, van uitgeverij Adveniat.

Van Maria Lichtmis tot Pinksteren
€ 9,99
voorraad onbekend
Als ik het wondere kruis aanschouw

Als ik het wondere kruis aanschouw is een verzameling van 49 meditaties rond de lijdenstijd die uit de geschriften van John Flavel verzameld zijn,

Kunt u op Jezus zien zoals Hij stond in uw plaats, om de toorn van God voor u te dragen? En kunt u dan zeggen: Deze wonden heeft Hij voor mij ontvangen; Hij is het Die mij heeft liefgehad en Zichzelf voor mij heeft overgegeven; uit deze striemen komt mijn vrede? Het was liefde tot de ziel van een vijand die Hem uit de hemel dreef, om deze smarten naar ziel en lichaam te verdragen voor mij.

Dit boek bevat korte overdenkingen over het lijden en sterven van de Heere Jezus. Voor alle 49 dagen van de zeven lijdensweken is er een overdenking. Ze zijn geselecteerd uit de geschriften van John Flavel.

Als ik het wondere kruis aanschouw Flavel, John
€ 12,50
voorraad onbekend
Weg naar golgotha posterpakket

De weg naar Golgotha bevat prachtig materiaal om samen met kinderen toe te leven naar Pasen. Het is gemaakt door Anneke Kloosterman en Willemieke Klosterman-Coster.

De lijdenstijd is een tijd waarin we als vanouds stilstaan bij de Heere Jezus op Zijn weg naar Golgotha en overdenken wat Hij gedaan heeft. Dit boek is een eenvoudig hulpmiddel om daarbij te gebruiken in het gezin.'Op weg naar Golgotha' bevat voor iedere dag in de lijdenstijd een dagboekstukje met een bijbehorend Schriftgedeelte en gespreksvragen. Iedere week wordt ingezoomd op een ander aspect van de Persoon en het werk van de Heere Jezus.

Om de lijdensweg dicht bij kinderen te brengen, is er iedere dag ook een symbool dat centraal staat. Deze symbolen kunnen op een groot vel papier geplakt worden, waardoor er een weg ontstaat die uitkomt bij het kruis en het lege graf.

Weg naar golgotha posterpakket Kloosterman, Anneke
€ 15,95
voorraad onbekend