Recensies

Schrijf een klantbeoordeling of review van een christelijk boek wat je kocht bij Ichthusboekhandel.nl

Bezoekers van Ichthusboekhandel.nl hechten grote waarde aan de mening van andere bezoekers over de artikelen die wij leveren. Zij lezen graag uw reviews over christelijke boeken, muziek en films.

(zie onze tips om er zelf één te schrijven)

SELECT TOP 10 * FROM ( SELECT ROW_NUMBER() OVER(ORDER BY Date DESC) AS rownr, * FROM ( SELECT ISBN,MAX(CreateDT) AS Date FROM ProductRate WHERE CoyID = 'ichthusboekhandel' AND Text IS NOT NULL AND Status = 1 GROUP BY ISBN ) AS tmptbl ) AS prodtbl WHERE rownr >= 1

Het Kremlin Complot

Het Kremlin Complot

Rosenberg, Joel C.

"Rusland van binnenuit......"
- N. Gomez

Al geruime tijd had ik uitgekeken naar de nieuwe thriller van Rosenberg. Die wilde ik graag lezen in mijn korte vakantie. Hoofdpersonen zijn de voormalige geheim agent Marcus Ryker en de schoonzoon van de Russische president, Oleg Kraskin. Waar ik niet op bedacht was, was dat er de nodige geschiedenis over Rusland langs kwam, die vooral gaat over onze tijd. (Zelfs de MH 17 wordt genoemd) Een tijd waarin Rusland steeds meer ambities krijgt en weer een rol opeist op het wereldtoneel. Joel Rosenberg voldoet niet aan het cliché dat alles goed afloopt. Dat hebben zijn eerdere boeken wel laten zien. Het Kremlin Complot is behoorlijk spannend en Rosenberg weet heel veel over Rusland. Het dwingt je om na te denken over de rol van Rusland en alles wat daar aan plannen leeft. Het boek sluit daarmee aan bij een wereldwijde vraag of Rusland "de grote beer" zal zijn in de geschiedenis van de laatste dagen. Het slot van het boek is zodanig dat je nu al weer wacht op de volgende Rosenberg. De reden om 5 sterren te geven is dat dit een boek is wat je achter elkaar uitleest en direct weer stukjes uit wil herlezen. Je weet dat dit helpt om het nieuws met een andere bril te lezen.

€ 22,50 Het Kremlin Complot
Laden...

Oker

Oker

Elias, Robin

"Ingetogen, ontroerend, oprecht"
- Maaike

'Oker' beschrijft het leven en de zoektocht van een jong gezin na het verlies van hun dochtertje en zusje kort na de geboorte. Vader, moeder en oudste dochter vertrekken voor een aantal maanden naar de VS. Het verhaal vertelt de ervaringen in 'den vreemde' en blik terug op de periode rond de geboorte het overlijden van het tweede dochtertje. Heel mooi wordt beschreven hoe man en vrouw verschillend omgaan met het geleden verlies, zonder elkaar kwijt te raken. Ook de beschrijvingen van het Amerikaanse landschap, de cultuur en samenleving zijn erg boeiend. De stijl is ingetogen, bedachtzaam en oprecht. Mede daardoor heeft het verhaal me echt ontroert. Een absolute aanrader voor iedereen die houdt van een betere roman! Waarom vier en geen vijf sterren? Hier en daar vond ik de beeldspraak / metaforen iets te voor de hand liggend of juist gezocht. Auteurs hadden, wat mij betreft, hier terughoudender mee om kunnen gaan en daarmee veel meer aan de verbeelding van de lezer over kunnen laten.

€ 18,95 Oker
Laden...

De grote spirituele shift

De grote spirituele shift

McLaren, Brian

"Van de weg....?"
- Constantijn de V.

Brian Mclaren is een nieuw licht aan het theologisch firmament. Hoewel zijn eerste Nederlandse boek een "Nieuw Christendom" me wel heel erg pretentieus overkwam en feitelijk geen enkel nieuw inzicht bevatte, was dat blijkbaar voor hem zelf wel zo. De grote Spirituele shift zou dan een nog grotere verandering moeten inluiden. Voor wie het boek wil lezen: het is een tamelijk karikaturale beschrijving van het orthodoxe christelijke geloof. Het wordt je bij herhaling ingewreven op een wat zelfgenoegzame wijze. Omdat ik best wel na moest denken over wat hij schreef en je ook iemands intentie wil begrijpen, ben ik uiteindelijk op 2 sterren uitgekomen, hoewel 1 ster meer voor de hand ligt. Aandacht voor gerechtigheid bijvoorbeeld is echter op zich zelf goed, vandaar de twijfel.

Brian Maclaren zet het evangelisch christendom neer als een set van waarden die nadrukkelijk aan een revisie (shift) toe zijn. Wetenschappelijk inzichten en volstrekt andere prioriteiten zouden een grote verandering moeten gaan brengen in het christendom. Dat zijn gearriveerde toontje over het christendom weinig animo geeft voor zijn denklijn, beseft hij waarschijnlijk onvoldoende en dat zijn inzichten al heel lang door anderen ook al naar voren zijn gebracht lijkt hij (en zijn volgelingen) niet te beseffen. Dat het christendom meestal zelfs veel schade ondervond van die visie lijkt ook niet in beeld. Het is denk ik zijn beschrijving van het huidige christendom, waar ik me met de beste wil ter wereld niet in herken, waardoor ik het boek enkele keren weg gelegd hebt omdat het de nodige weerzin opriep. Essentiële zaken als wedergeboorte, levensheiliging en het werk en de gaven van de Geest, zijn bij hem niet in beeld, misschien nog wel als narratief, maar niet als noodzakelijk om tot een levende ziel te worden ten opzichte van God. Nu ontmoeten we een teleurgestelde man met een legalistische achtergrond die de werkelijke waarde van het persoonlijke leven met Christus niet begrepen lijkt te hebben. Zijn dwingend beeld van het nieuwe christendom levert daarmee vooral wat tegenwoordig dan "deugmensjes" worden genoemd op. Mensen waarvan "de wereld" het "anders zijn" niet kan begrijpen en zeker niet echt waarderen.

Het is zeer verontrustend dat Maclaren zelfs door bekende christenen wordt aanbevolen. Een trend die al langer zichtbaar is, maar die bij hem wel heel sterk naar voren komt, is dat het evangelisch christendom voor nogal wat mensen met een wettische achtergrond een tussenstap is naar wat uiteindelijk vrijzinnigheid blijkt te zijn.

€ 22,99 De grote spirituele shift
Laden...

De bezetene

De bezetene

Parshall, Craig

"Graig Parshall is er weer!"
- Nico van W.

Al langere tijd zat ik te wachten op de nieuwe Parshall. Zijn vijfdelige serie over waarheid en recht had ik gelezen en toen werd het langere tijd stil. Maar hij is terug en best verrassend. In het boek lezen we over een paar jongeren die volwassen worden, hun leven meer of minder succesvol zien worden. Een occulte ervaring heeft grote gevolgen voor twee van deze jonge mannen. De gevolgen voor beiden zijn groot! De Bezetene is een opmerkelijk boek, omdat het de vergelijking met de oudere boeken van Frank Peretti moeiteloos aan kan en Graig Parshall gegroeid is in zijn schrijfstijl. Deze jurist is een stuk sterker geworden als auteur. Hoewel hij wel wat plotwendingen nodig heeft, die een enkele keer uit de lucht komen vallen, kost het geen enkele moeite om het boek in één ruk uit te lezen. Daarom heb ik zitten dubben tussen een 4 en een 5 sterren beoordeling. Gezien zijn groei als auteur werden het er 5

€ 22,50 De bezetene
Laden...

Wat je niet ziet

Wat je niet ziet

Gallier, Laura

"Meer zien dan een ander"
- A. te D.

Laura Gallier debuteert in Nederland met Wat je niet ziet. Ht is een opmerkelijk, bijna allegorisch verhaal over wat er met je gebeurd als je het "water des leven" drinkt en je ogen geopend worden voor de geestelijke wereld. Met veel verbeelding beschrijft het boek wat er allemaal gebeurd op een school waar veel leerlingen zelfmoord plegen en wat eindigt in wat men in Amerika een "Schoolshooting" noemt. Niets is wat het het lijkt en er gebeurd van alles en nog wat met de hoofdpersoon die een wel heel erg Amerikaanse set aan problemen met zich mee torst. Wat je niet ziet lijkt vooral voor jongeren geschreven.

De 4 sterren is misschien wat heel veel, maar een debuut verdiend een eerlijke kans.

€ 19,95 Wat je niet ziet
Laden...

Zeeglas

Zeeglas

Florijn, Els

"Bijzonder aangrijpend"
- Elise B.

Wat bijzonder mooi om in 90 bladzijden zo'n aangrijpend verhaal neer te zetten! Het verhaal speelt zich af in 2eWO en het heden. Julie op zoek naar wie haar moeder en oma/opa waren. Op zoek naar haar roots. De verwijdering én de toenadering trof me.

€ 4,99 Zeeglas
Laden...

Alles wat je achterlaat

Alles wat je achterlaat

Kirkpatrick, Jane

"Meeslepend verhaal"
- Elise B.

Het verhaal speelt zich af in 1870 in Amerika. Jenny een jonge vrouw trouwt met Charles. Ze krijgen samen een zoon Douglas. Het gaat niet goed tussen hun en er volgt een scheiding. Jenny trouwt opnieuw en in dat huwelijk wordt ze gestimuleerd om haar eigen droom na te jagen. Ze heeft een warm gezin maar krijgt moeilijk contact met Douglas, dat doet haar heel erg veel verdriet.
Soms kwamen er grote sprongen in de tijd voor daar moest ik in het begin aan wennen. De situaties met heftige periodes zoals overlijden, ziektes en verslavingen en blijde periodes zoals liefde, geboortes en voorspoed zijn goed in balans.

€ 19,99 Alles wat je achterlaat
Laden...

Het Nieuwe Leven - studiebijbel

Het Nieuwe Leven - studiebijbel

HBK

"Het nieuwe leven"
- Alexandra A.

Voor iedereen is dit boek te begrijpen, verwacht ik. Ik lees er nu zo'n 4 jaar in, en het Woord van God is echt voor mij gaan leven. De uitleg van verzen is geweldig om de dieper achterliggende betekenis ervan te kunnen begrijpen. De vertaling komt naar mijn mening dicht bij het origineel. Ook de landkaarten vind ik van belang om zicht te krijgen op hoe en waar het zich afspeelt. Ik ben aan ' Het nieuwe leven' verknocht!

"Voor de toepassing"
- Karel V.

Omdat ik al jaren de life-application bijbel heb, hoefde ik het nieuwe Leven niet zo nodig te hebben. Nu die leverbaar is in deze mooie aanbieding, heb ik hem wel genomen. Die CD-rom mis ik niet echt en de prijs is nu geweldig.

Ik waardeer deze bijbel al heel lang omdat die mij helpt de bijbel praktisch toe te passen voor mijn dagelijks leven. Het biedt heel veel handige overzichten en is praktisch gericht. Precies wat ik nodig heb.

€ 77,50 Het Nieuwe Leven - studiebijbel
Laden...

Een ketting van hoop

Een ketting van hoop

Halvorsen Schreck, Karen

"Indrukwekkend!"
- K.E. Wijland

Amerika 1934.
Het boek gaat over Ruth die snel na haar huwelijk op een gruwelijke wijze haar lieve man verliest. Terwijl ze een tijdje weer bij haar ouders is gaan wonen, in een gespannen sfeer, gaat ze elke dag naar mevrouw Berger die werkzaam is in de bibliotheek. Ze hebben met elkaar diepe gesprekken over de gelezen boeken. Mevrouw Berger stimuleert haar te gaan studeren op de universiteit. Ze sluit op de universiteit vriendschap met haar kamergenote. Omdat ze ver bij haar ouders vandaan is gaat ze in de kerstvakantie logeren bij een vriendin van haar moeder. Daar ontmoet ze de zoon, Thomas. Hij zet zich in voor Mexicanen die terug worden gestuurd naar Mexico. Als Ruth van de universiteit gestuurd wordt vanwege een leugen klopt ze bij Thomas aan en helpt hem en de Mexicanen zo goed als ze kan.
Ik vond het een heel indrukwekkend verhaal. Wat een moed en doorzettingsvermogen van de Mexicaanse mensen om te vechten voor een vast werk- en woonplaats. En wat een liefde van Ruth en Thomas voor de Mexicaanse mensen die onrecht aangedaan is. Het verdriet van Ruth en de verwarrende gevoelens die zij in situaties ervaart worden op een geweldige manier beschreven. Het zet me tot nadenken.
Dit boek is een absolute aanrader!

€ 19,99 Een ketting van hoop
Laden...