Let op: om deze website goed te kunnen gebruiken is het noodzakelijk om Cookies aan te zetten. Meer informatie...

Ecologische voetafdruk website

Vrijdag 14 mei 2021

Bij Ichthusboekhandel maken we ons al jaren druk over onze ecologische voetafdruk. Dat betekent dat we nadenken over hoe we zo effectief mogelijk om kunnen gaan met milieuvraagstukken en gebruik van schaarse middelen. Vaak noemt men dit een onderdeel van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)

Ichthusboekhandel heeft maatschappelijk verantwoord ondernemen in haar beleidMede op voorstel van onze medewerksters is er daarom een stringente scheiding in de afvalstoffen, werken we aan energiezuinige verwarming in de winkels, vervangen we gefaseerd oude TL-bakken voor LED-lampen, enz. Het betekent ook dat onze interne vervoersdienst niet alleen dozen met bijbels, boeken en muziek brengt, maar ook alle afvalmaterialen weer mee retour neemt. Zo gaat bijvoorbeeld alle karton en papier in een centrale opslag die regelmatig leeggehaald wordt voor een kerk in Zoetermeer. Veel van de dozen die we binnen krijgen, worden ook weer hergebruikt of teruggestuurd naar de leverancier.

Recent verscheen een onderzoek naar de milieueffecten van websites. Net zoals dat gebeurt bij koelkasten en wasmachines gaf een organisatie (Rank a Brand) een energie-label aan websites. Daarbij is het A Label het beste en geeft een E-label een zeer lage waardering. Als het om een koelkast zou gaan, is dan het dringend advies om een andere te kopen wanneer die (nog) valt onder het E-label. Theoretisch zouden websites milieueffectief moeten zijn. De praktijk is echter dat bijna alle websites zeer laag scoren en een E-label kregen. Het bleek zelfs dat de inspanning die zij leveren op dit gebied niet had geleid tot betere resultaten op het gebied van milieubeheer in het afgelopen jaar.

Dat heeft o.a. ermee te maken dat bij grote websites men:

* (te) vaak grote en onnodige verpakkingsmaterialen gebruikt;
* materialen gebruikt die niet altijd FSC-gecertificeerd zijn;
* ziet dat zij een enorm beslag leggen op vervoersmiddelen en infrastructuur die veel energie vragen, omdat de “returnaholics” zorgen voor heel veel onnodig verreden kilometers. Men schat dat dit een jaarlijkse retourenstroom vormt van 6 miljard euro in Nederland….. Dit kan omdat bij sommige webshops men 40 % (geheel of gedeeltelijke) retouren kent van alle aankopen;
* gebruik maakt van relatief grote bezorgauto's die allerlei aanpassingen vragen van de verkeerssituatie in woonwijken (op kosten van u als burger! Denk aan verkeersdrempels, toegankelijkheid woonstraten, enz)
* qua papieren voetafdruk vaak onnodig slecht scoort;
* qua arbeidsomstandigheden (te vaak) slecht scoort.

Als we dit nu eens afzetten tegen de "gewone" boekhandel, dan zien we andere patronen:

* de klant komt zelf langs;
* Daarbij wordt heel vaak de fiets gebruikt;
* Doordat de klant zelf kiest en (aantoonbaar) beter geïnformeerd wordt, is er een voorzienbare lagere kans op ruilen. Men koopt bewuster en ruilen wordt gecombineerd met een ander moment dat men toch al in de winkelstraat is;
* In de winkels worden aanzienlijk minder verpakkingsmaterialen gebruik! (Denk alleen al aan het plastic tasje dat niet meer mag)
* Door extra (gezamenlijke) aandacht in winkels is er een kleinere kans op breuk en vervoersschade.

Voor Ichthusboekhandel.nl is het al jaren helder:

* We werken (bijna) uitsluitend met FSC-verpakkingsmaterialen (98%)
* We hebben relatief weinig retourzendingen (max. 3 %)
* We monitoren en scheiden onze afvalstromen met aandacht (97%);
* We ontvangen onze bezoekers graag en met plezier in de winkels (82% komt langs in de winkels);
* We informeren onze bezoekers op de website zo goed mogelijk, waardoor er minder kans is op retouren;

Tot slot: We doen deze stappen niet alleen omdat we denken dat dit economisch het beste is, maar ook omdat we zorgzaam willen zijn voor het milieu en in het algemeen maatschappelijk verantwoord ondernemen als uitgangspunt hebben.


Alle blogs
Waarom zoveel Nieuwe Bijbelvertalingen?
27-08-2021
Bijbels repareren
15-07-2021
Eindelijk genieten
10-07-2021
Spannend....! clean reads, veilig lezen?
03-07-2021
Studiebijbels: toelichting die verrijkt.
15-05-2021
Ecologische voetafdruk website
14-05-2021
Belijdenis cadeau (BLOG)
24-03-2021
Jij zit zeker thuis
24-02-2021
Één Kinderbijbel?
08-11-2020
Het Boek van de Natuur.
05-11-2020
De Bijbel die bij je past
24-06-2020
De Bijbel kiezen
10-06-2020
5 argumenten om GEEN nieuwe bijbel te kopen
27-03-2020
Christelijke boekhandel en kerkverlaters
31-12-2019
Goede voornemens én de christelijke boekhandel
30-12-2019
Christelijke boekhandel: een hoopvol 2016?
28-12-2019
Waarom naar de christelijke boekhandel!?
14-11-2019
Blijvende waarde(n) delen
13-11-2019
De opmars van het Rooms-Katholieke boek.
25-10-2019
Muziekverkoop in de (christelijke) boekhandel
21-10-2019
Frankfurter Buchmesse: Luther en Rome, wie wint de stijd om het Woord
14-10-2019
Schepping en herschepping
12-10-2019
de Nacht voor de theologie
25-09-2019
Mag dat: Doelgroep Mannen?
25-09-2019
Bijbel het belangrijkste boek van Nederland
23-09-2019
Predikanten, plagiaat en leren
03-09-2019
Bestsellers en de toren van Babel
21-08-2019
Het (korte) geheugen van E-boeklezers
20-08-2019
Toegang tot óf eigendom van kennis
15-08-2019
Vals getuigenis
05-08-2019
Boeken zetten soms veel in beweging.....
24-07-2019
Proefschriften in de boekhandel
01-07-2019
Waardoor gaat een bijbel stuk
17-06-2019
Christelijke thrillers, een volwassen genre?
02-06-2019
Liedboek
26-05-2019
Christelijke klassiekers
30-04-2019
Keuzestress in de boekhandel
15-03-2019
Bestaat christelijke politiek?
07-03-2019
Schoolbijbel als afscheid basisschool
04-03-2019
Jezus glossy, een keuze
26-02-2019
Ga ik dat nog lezen....?
04-02-2019
Trends in de christelijke boekhandel
16-01-2019
Leeskuur voor ontspanning
06-01-2019
Wat wil de Nederlandse Bijbellezer....?
04-01-2019