Let op: om deze website goed te kunnen gebruiken is het noodzakelijk om Cookies aan te zetten. Meer informatie...

Ecologische voetafdruk website

Vrijdag 12 mei 2017

Bij Ichthusboekhandel maken we ons al jaren druk over onze ecologische voetafdruk. Dat betekent dat we nadenken over hoe we zo effectief mogelijk om kunnen gaan met milieuvraagstukken en gebruik van schaarse middelen. Vaak noemt men dit een onderdeel van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)

Ichthusboekhandel heeft maatschappelijk verantwoord ondernemen in haar beleidMede op voorstel van onze medewerksters is er daarom een stringente scheiding in de afvalstoffen, werken we aan energiezuinige verwarming in de winkels, vervangen we gefaseerd oude TL-bakken voor LED-lampen, enz. Het betekent ook dat onze interne vervoersdienst niet alleen dozen met bijbels, boeken en muziek brengt, maar ook alle afvalmaterialen weer mee retour neemt. Zo gaat bijvoorbeeld alle karton en papier in een centrale opslag die regelmatig leeggehaald wordt door een kerk in Zoetermeer. Veel van de dozen die we binnen krijgen, worden ook weer hergebruikt of teruggestuurd naar de leverancier.

Recent verscheen een onderzoek naar de milieu-effecten van websites. Net zoals dat gebeurt bij koelkasten en wasmachines gaf een organisatie (Rank a Brand) een energie-label aan websites. Daarbij is het A-Label het beste en geeft een E-label een zeer lage waardering. Als het om een koelkast zou gaan, is dan het dringend advies om een andere te kopen wanneer die (nog) valt onder het E-label. Theoretisch zouden websites milieu-effectief moeten zijn. De praktijk is echter dat bijna alle websites zeer laag scoren en een E-label kregen. Het bleek zelfs dat de inspanning die zij leveren op dit gebied niet had geleid tot betere resultaten op het gebied van miliebeheer in het afgelopen jaar.

Dat heeft o.a. ermee te maken dat bij grote websites men:

* (te) vaak grote en onnodige verpakkingsmaterialen gebruikt;
* materialen gebruikt die niet altijd FSC-gecertificeerd zijn;
* ziet dat zij een enorm beslag leggen op vervoersmiddelen en infrastructuur die veel energie vragen, omdat de “returnaholics” zorgen voor heel veel onnodig verreden kilometers. Men schat dat dit een jaarlijkse retourenstroom vormt van 6 miljard euro in Nederland….. Dit kan omdat bij sommige webshops men 40 % (geheel of gedeeltelijke) retouren kent van alle aankopen;
* gebruik maakt van relatief grote bezorgauto's die allerlei aanpassingen vragen van de verkeerssituatie in woonwijken (op kosten van u als burger! Denk aan verkeersdrempels, toegankelijkheid woonstraten, enz)
* qua papieren-voetafdruk vaak onnodig slecht scoort;
* qua arbeidsomstandigheden (te vaak) slecht scoort.

Als we dit nu eens afzetten tegen de "gewone" boekhandel, dan zien we andere patronen:

* de klant komt zelf langs;
* Daarbij wordt heel vaak de fiets gebruikt;
* Doordat de klant zelf kiest en (aantoonbaar) beter geïnformeerd wordt, is er een voorzienbare lagere kans op ruilen. Men koopt bewuster en ruilen wordt gecombineerd met een ander moment dat men toch al in de winkelstraat is;
* In de winkels worden aanzienlijk minder verpakkingsmaterialen gebruik! (Denk alleen al aan het plastic tasje dat niet meer mag)
* Door extra (gezamenlijke) aandacht in winkels is er een kleinere kans op breuk en vervoersschade.

Voor Ichthusboekhandel.nl is het al jaren helder:

* We werken (bijna) uitsluitend met FSC-verpakkingsmaterialen (98%)
* We hebben relatief weinig retourzendingen (max. 3 %)
* We monitoren en scheiden onze afvalstromen met aandacht (97%);
* We ontvangen onze bezoekers graag en met plezier in de winkels (94% komt langs in de winkels);
* We informeren onze bezoekers op de website zo goed mogelijk, waardoor er minder kans is op retouren;

Tot slot: We doen deze stappen niet alleen omdat we denken dat dit economisch het beste is, maar ook omdat we zorgzaam willen zijn voor het milieu en in het algemeen maatschappelijk verantwoord ondernemen als uitgangspunt hebben.

Rapportage Rank a Brand